TOP

Onderzoek: suikerfeest gemiste kans winkelketens

Winkelketens in de Randstad spelen niet in op het Suikerfeest. Dat blijkt uit onderzoek van het adviesbureau Labyrinth/Extenzio.

Expertisecentrum Labyrinth/Extenzio onderzocht winkels in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Arnhem en Den Haag. Daaruit blijkt dat de grotere kledingformules en parfumzaken qua assortiment en promotie niets doen met de toenemende vraag naar producten rond het Suikerfeest. De kleine etnische detailhandel profiteert echter volop van de extra aankopen.

Voor het Suikerfeest, de afsluiting van de heilige Ramadan maand, is het gebruikelijk om extra uit te pakken met eten, nieuwe kleren, parfum en schoenen.

Volgens het CBS vieren ongeveer 850.000 moslims in Nederland het Suikerfeest.
Het Suikerfeest staat niet alleen in het teken van eten, het draait vooral om solidariteit met volop aandacht voor buurtbewoners, familieleden en daklozen. Naast lekker eten vinden in verschillende delen van het land ook Ramadanfestivals plaats met onder meer Marokkaanse muziekoptredens in Paradiso.

Voor de meeste moslims begint Ied-al-Fitr de eerste dag van de tiende maand en duurt het meerdere dagen. Het exacte begin van het Suikerfeest is afhankelijk van het verschijnen van de nieuwe maan.