TOP

Onderzoek SIDN: Stenen winkel populairder dan webshop

Nederlanders kopen nog steeds liever producten in de fysieke winkel dan via een webshop. Dit blijkt uit de resultaten van de Nationale InternetenquĂȘte van de beheerder van de Nederlandse domeinnamen SIDN.

Bijna de helft van de elfduizend ondervraagden geeft aan liever in de fysieke winkel te kopen. Met name vrouwen shoppen liever in een stenen winkel dan mannen. Dit zijn vooral warenhuizen en supermarkten. Bezitters van een smartphone of tablet hebben relatief een grotere voorkeur voor winkelen op internet dan gemiddeld. Uit de enquĂȘte blijkt dat supermarkten, meubelwinkels en autodealers bovenaan staan als het gaat om winkels die men liever fysiek bezoekt in plaats van op internet.

Niet in winkelwagen
De ondervraagden geven in het onderzoek aan dat ze niet snel kleding of een ring via het internet zouden kopen. Ook versgoederen en kleding werden veel genoemd. Producten die veel respondenten nooit (meer) in een fysieke winkel zouden kopen zijn cd’s en dvd’s, tickets, boeken en reizen.

Prijsvergelijking
Internet maakt het eenvoudig om producten en prijzen te vergelijken. 63 procent van de respondenten geeft aan dat internet hen helpt om goede aankopen te doen waardoor zij geld besparen. Dit resultaat is in lijn met een bevinding in het trendrapport Computer en internetgebruik 2010 van de Universiteit Twente. Volgens dit onderzoek heeft 77 procent van de internetters via internet een product goedkoper gekocht dan in de winkel. Respondenten die hier het meest positief op antwoorden zijn uiteraard consumenten die veel online winkelen. De besparingen zijn in de meeste gevallen beperkt. Volgens de respondenten zijn de kosten van hun internetabonnement hoger dan het geld dat zij besparen met het kopen van producten via internet. Personen die veel zaken via internet aanschaffen slagen hier echter wel in. Een kwart van de respondenten is het er in meer of mindere mate mee eens dat de besparingsmogelijkheden van het kopen van producten via internet opwegen tegen de kosten van een internetabonnement. Geld besparen door het gebruik van internet lijkt daarmee voor de meerderheid van de gebruikers niet het primaire doel.

Meer aankopen online
De respondenten kochten in de afgelopen 10 jaar wel minder in winkels door de opkomst van internet waar ze steeds meer producten en diensten kochten. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2010 70 procent van de Nederlanders wel eens iets via internet heeft gekocht. De deelnemers aan de enquĂȘte verwachten bovendien dat deze trend doorzet. Gezien het feit dat ongeveer 10 procent van de aankopen online plaatsvindt en het globale beeld van verschuiving van consumptie via fysieke kanalen naar online kanalen zouden hier in de toekomst verschuivingen in kunnen optreden.

Toekomst
De ondervraagden verwachtten in 2016 gemiddeld anderhalf keer zoveel uit te geven als in 2011. Dit gemiddelde verhult echter dat er veel variatie is onder de deelnemers. Bezitters van een smartphone verwachten, ondanks hun relatief intensievere gebruik van internet, een minder hoge stijging van hun uitgaven dan gemiddeld. Hoe lager het inkomen hoe kleiner de uitgavenstijging is die men verwacht. De onderzoekers vragen zich af of consumenten in staat zijn zelf te exact voorspellen hoeveel zij in de toekomst gaan uitgeven en dus om op basis van dit resultaat prognoses op te stellen. Het globale beeld is dat de verschuiving van consumptie via fysieke kanalen naar consumptie via internet voorlopig door lijkt te zetten, maar opvallend minder snel dan voorheen.

Aantal webwinkels
Volgens een raming van Thuiswinkel.org zijn er inmiddels 37.500 webwinkels in Nederland. De omzet van online winkels in Nederland is de afgelopen jaren fors gestegen. Werd in 2007 nog 2,8 miljard euro omgezet, in 2010 was dit gegroeid tot 8,2 miljard euro. Ter vergelijking; de totale omzet van de detailhandel in 2010 was circa 90 miljard euro(bron: CBS). Online-verkopen vormen dus ongeveer 10 procent van de totale aankopen.