TOP

Onderzoek: negatief koopadvies voor meeste sportmerken

Bijna 75% van de 45 onderzochte sportmerken communiceert niet helder over de arbeidsomstandigheden en de effecten voor het milieu en het klimaat tot ver in de keten. Dit blijkt uit onderzoek van 'Rank a Brand' naar de duurzaamheid van sportschoenen, sportkleding, buitensportmerken en surf-, strand en badmodemerken.

Voor de sportbranche nam ‘Rank a brand’ in de sector ‘Kleding’ in de drie subcategorieën ‘Sportschoenen & Sportkleding’, ‘Buitensport kleding’ en ‘Surf, strand- en badmode’ in het totaal 45 merken onder de loep. Hoewel enkele grote sportmerken het duurzaamheidbeleid anno 2012 redelijk omarmen (Puma, Nike Reebok en Adidas) is het slechts 1 van de 45 sportmerken gelukt om het hoogst haalbare A-label (Vaude) te scoren. Het Nederlands merk Nomad is met het toegekende C-label op de goede weg in de categorie ‘Buitensport’.

Negeatief koopadvies
De meeste sportmerken, waaronder Perry Sport in de subcategorie ‘Sportschoenen & Sportkleding’, kregen met een toegekend E-label een negatief koopadvies. Opvallend is dat met name surf-, strand en badmodemerken volgens ‘Rank a brand’ duurzaamheid niet hoog in het vaandel hebben staan. In deze categorie is het geen enkel merk gelukt om hoger dan een C-Label te halen. Van de 11 merken kregen maar liefst 9 een E-label met als hekkensluiter het Nederlandse board & lifestyle merk Protest.

Voor de consument
Het duurzaamheidonderzoek onder sportmerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van ‘Rank a Brand’, die de consument de mogelijkheid geven om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Om de duurzame prestaties van merken te vergelijken is er onderzoek gedaan op basis van duurzaamheids criteria. Deze criteria omvatten duurzaamheidkwesties zoals kinderarbeid, eerlijke lonen voor arbeiders, het gebruik van milieuvriendelijke materialen zoals biologisch katoen, het uitbannen van giftige stoffen en het beperken van CO2 emissies. Met behulp van vragenlijsten en trendanalyses komt er uiteindelijk een eindcijfer tot stand en de toekenning van een speciaal label: A voor de meest duurzame merken; E voor de merken die het minst duurzaam zijn. Op de website van ‘Rank a Brand’ zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken.