TOP

Onderzoek: merken met Facebookpagina niet geloofwaardig

Slechts 2% van de 15- tot 25-jarigen ziet de Facebook pagina van een merk als een geloofwaardige bron van informatie over het product. Dit blijkt uit een studie van Insites Consulting.

De uitslag van het onderzoek betekent niet dat Facebook niet van waarde is voor merken. Integendeel. Joeri Van den Bergh van en auteur van het boek ‘Maak je merk cool’ legt uit: “Het is vooral een illustratie van hoe generatie Y zich bewust is van de marketingstrategie van een bedrijf. Aangezien jongeren vooral veel belang hechten aan de mening van hun vrienden en andere gebruikers van een product of merk, moeten bedrijven deze groepen aan het woord laten.

Wanneer merken hun sociale media sociaal gebruiken door feedback en conversaties van gewone consumenten op hun pagina’s toe te laten in plaats van ze zelf te vullen, dan zijn het wel degelijke nuttige marketinginstrumenten. Het is het enige medium dat op een betaalbare manier die open dialoog mogelijk maakt, maar veel bedrijven gebruiken hun pagina’s nog te commercieel en hopen dan dat jongeren hun merk zo cool vinden dat ze alles “liken” wat ze op hun pagina’s zetten.

Reviews
Wat gewone consumenten op online fora en blogs schrijven, is voor 28 procent van de Nederlandse jongeren geloofwaardig; ook wat vrienden hen vertellen over een merk of product (13 procent) of de mening van andere merkgebruikers (18 procent). Ruim acht op tien van de Nederlandse jongeren (85 procent) vinden zichzelf eerlijk en betrouwbaar. Dat is zowat overal op de wereld het geval volgens de studie. Uitschieters zijn Roemenië (95 procent) en Brazilië (94 procent), terwijl Indiase jongeren zichzelf relatief het minst betrouwbaar en eerlijk noemen. Toch vindt nog steeds driekwart in India zich wel eerlijk en betrouwbaar.

Vertrouwen
“Trouw blijven aan jezelf is voor de jongeren de definitie van authenticiteit“, vertelt Van den Bergh. “Ze verlangen diezelfde oprechtheid ook van de merken die ze cool vinden en kopen. Voor één op de vijf jongeren is authenticiteit één van de belangrijkste karakteristieken van een merk.’ Het onderzoek werd uitgevoerd onder 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar uit 16 landen