TOP

Onderzoek: internet belangrijke bron voor modeconsument

Consumenten kijken voor advies en informatie over producten en diensten steeds vaker op internet. Daarbij gaan ze vooral af op meningen van andere internetgebruikers in plaats van experts of traditionele media. Dit blijkt uit het onderzoek 'When did we start trusting strangers' van Universal McCann.

Het aantal mensen dat online een aanbeveling geeft is in twee jaar tijd verdubbeld, van 30 naar 60 procent. Een kwart van die aanbevelingen gaat over merken en producten. Als het gaat om kleding en of schoenen, dan zegt 45 procent van de consumenten wel eens een mening te hebben gegeven over een product. Ook geeft 35 procent aan dat ze hebben gezocht naar meningen van anderen.

Als één van de oorzaken voor deze trend wordt genoemd de opkomst van sociale media zoals Hyves, Facebook en vergelijkingssites als Kieskeurig.nl. Het onderzoek is uitgevoerd onder 17.000 mensen tussen de 15 en 64 jaar uit 29 verschillende landen en had als doel meer inzicht te krijgen in de groei van aanbevelingen op internet.

Opvallend is dat uit het onderzoek naar voren komt dat Nederland achterblijft op het gebied van sociale netwerken. Als het gaat om het onderhouden van sociale contacten via een sociaal netwerk als Hyves of Facebook eindigt Nederland op de bijna laatste plaats met 24 procent. Koplopers hierin zijn met name Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen als Filipijnen, India, Brazilië en Mexico.