TOP

Onderzoek Gigagaaf.nl: ouders gemakzuchtig

Een op de drie ouders checkt niet regelmatig of de schoenen van hun kind nog groot genoeg zijn. Dat blijkt ondermeeruit onderzoek van kinderschoenenwebshop Gigagaaf.nl.

Gemakzucht kenmerkt ouders als het om de aankoop van kinderschoenen gaat. Marjolein van der Steen, eigenaar van kinderschoenen webwinkel Gigagaaf.nl. “Kindervoeten kunnen zo snel groeien dat een maandelijkse check geen overbodige luxe is. Toch houdt slechts eenderde van de ouders de kindervoeten goed in de gaten. Ook blijkt dat een op de vijf ouders denkt dat sneakers en linnen schoenen geschikt zijn voor dagelijks gebruik, terwijl regelmatig afwisselen met stevige schoenen veel beter is.”

Kritisch
Het onderzoek van Gigagaaf brengt eveneens de invloed van de recessie aan het licht: Zo koopt 16% van de ouders minder kinderschoenen en is ruim 61% kritischer op de prijs-kwaliteitverhouding dan voorheen. Van der Steen: “Vanaf augustus 2011 zien we de recessie terug in onze verkoopstatistieken. Het gemiddelde bedrag dat wordt uitgegeven aan een paar kinderschoenen is iets lager en er wordt meer op koopjes gejaagd. Wel profiteren wij als webwinkel van de groei van het aantal mensen dat online winkelt.”

Keuze en gemak online
De prijs blijkt echter niet de belangrijkste reden om online kinderschoenen te kopen. De grote keuze (40%) en het gemak (32%) zijn de belangrijkste redenen. Prijs (16%) en tijdsbesparing (11%) staan op de derde en vierde plaats. Een van de ondervraagde ouders licht toe: “Door online kinderschoenen te kopen voorkom je gedoe in de winkel. In de winkel hoor ik van mijn kinderen al snel impulsieve uitspraken. Bovendien staan daar schoenen bij die zij per se willen, maar ik niet wil kopen. Dan keuren ze mijn voorstel gelijk af, terwijl deze schoenen waarschijnlijk prima zijn als ze niet hoeven te concurreren met schreeuwende opdruk en glitters naast zich op de plank.”

Het onderzoek werd afgenomen onder 423 ouders, voornamelijk vrouwen (96%), van kinderen tussen de 0 en 16 jaar oud.