TOP

Onderzoek: de strijd op het WK tussen Nike en Adidas

Het wereldkampioenschap voetbal is niet alleen een strijd om de wereldbeker; maar ook een gevecht tussen de sportgiganten Nike en Adidas. Online winkelcentrum Beslist.nl onderzocht de strijd tussen de twee merken.

Het WK is hét podium om het voetbalpubliek aan een bepaald merk te binden. Grootmachten Adidas en Nike weten dat maar al te goed en investeren miljoenen euro’s aan marketingbudget tijdens het voetbaltoernooi. De grootste sportmerken van de wereld proberen elkaar al jarenlang de loef af te steken, terwijl Puma probeert aan te haken. Ook minder bekende merken, waaronder Warrior Sports, Umbro en Under Armour willen zich bewijzen op het WK.

Adidas
Vooralsnog heeft Adidas een streepje voor als het gaat om sponsoring tijdens het WK. Adidas is namelijk officieel partner van de FIFA en het sportevenement in Brazilië. Hierdoor is het merk te zien op de reclameborden in de WK-stadions en mag het in hun advertenties gebruik maken van de door FIFA beschermde merknamen, logo’s en slogans. Een ander belangrijk wapenfeit van het Duitse sportmerk is dat het de fabrikant is van de officiële WK-bal: de ‘Brazuca’.  Daarnaast is Adidas het meest gekozen schoenmerk onder de sterspelers. Zo dragen onder andere Lionel Messi, Luis Suárez, Robin van Persie en Arjen Robben de schoenen met de bekende drie strepen.

Nike
Toch claimt Nike dat het Adidas inmiddels is gepasseerd als het gaat om de verkoop van voetbalschoenen. Hoewel Nike geen officieel sponsor is van de FIFA, laat het merk zich wel degelijk zien tijdens het voetbalevenement in Brazilië: Nike wint namelijk de strijd als het gaat om het shirt-sponsor van deelnemende landen (tien shirts met Nike, tegen negen shirts met Adidas). Bovendien heeft het een aantal topspelers weten te strikken voor het promoten van het Amerikaanse sportmerk. Zo prijken onder andere Cristiano Ronaldo en Neymar in hun indrukwekkende WK-commercial.

Gouden schoen
Naast de merkenstrijd keek webwarenhuis Beslist.nl ook naar het verband tussen het merk voetbalschoenen en het aantal doelpunten op een WK. Zo blijkt uit historische data dat Robin van Persie en Arjen Robben een goede kans maken op het winnen van de Gouden Schoen, de titel voor topscorer van het WK. Van de laatste tien winnaars van de Gouden Schoen speelden er zes op Adidas-schoenen; de schoenen die de Nederlandse aanvallers ook aan hun voeten dragen. Bovendien werd de helft van alle doelpunten op het WK van 2010 gemaakt door een speler met Adidas-schoenen. Saillant detail: de Gouden Schoen wordt gesponsord door Adidas.

Beslist.nl deed het onderzoek met behulp van FIFA-gegevens en eigen data.

Onderzoek voetbalschoenen beslist.nl 

Bron: beslist.nl