TOP

Onderzoek: bijna elke retailer gebruikt social media

Uit onderzoek van Textilia en GfK blijkt dat vrijwel alle Nederlandse retailers social media gebruiken voor hun bedrijf. Lees hier welke media dat zijn en hoeveel er om welke redenen door retailers aan wordt besteed.

Maar liefst 98 procent van de door GfK ondervraagde retailers geeft aan social media te gebruiken. Hiervan kiest 97 procent voor Facebook. Twitter, Pinterest en Instragram worden door respectievelijk 44 procent, 15 procent en 13 procent van de retailers ingezet.

Reclame en klantcontact

Social media wordt door retailers vooral ingezet als reclamemiddel en om contact te houden met klanten. Het creëren van naamsbekendheid en het melden van nieuws kunnen ook redenen zijn om actief te zijn. Daarnaast wordt onder andere verkoop als reden genoemd.

Wie, hoe vaak, hoeveel

Bijna driekwart van de retailers is zelf verantwoordelijk voor de social media. Zo’n 18 procent laat dit aan een werknemer over. Een klein deel (5 procent) van de retailers huurt er een extern persoon of bedrijf voor in. Gemiddeld wordt er per maand 11 uur aan social media besteed en wordt hier 68 euro aan uitgegeven.

Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met GfK. Wil jij ook meewerken aan onze onderzoeken? Meld je dan aan bij MYfashionpanel.

Lees ook: Wat betekent de Reclamecode Social Media voor jou?