TOP

Onderzoek: aantal kortparkeerders daalt door online shopping

In 2020 zal het aantal kortparkeerders met 15 procent zijn gedaald. Reden hiervoor is de opmars van webshoppen, waardoor de consument niet meer de stad in hoeft voor een aankoop. Dit blijkt uit de Nationale Parkeer Enquête van parkeerbedrijf P1.

Directeur Friso Hylkema vindt de resultaten van de enquête relevant voor de parkeerbranche: ‘P1 verwacht dat het aantal kort parkeerders in 2020 met vijftien procent is gedaald door internet winkelen. Wij signaleren al langer dat de parkeercapaciteit in binnensteden niet hoeft te groeien. Laten we vooral inzetten op een doelmatiger gebruik.’

Doelbewust shoppen
Kopen via internet blijft sterk groeien. Uit het onderzoek van P1 blijkt dat zeventig procent van de online respondenten in 2010 meer is gaan kopen via internet dan in 2009. De toenemende invloed van internet komt ook naar voren uit de prijsvergelijkingen voorafgaande aan een aankoop, in de winkel of online. Voordat respondenten duurdere artikelen kopen, kijkt 55 procent altijd of vaak op een vergelijkingssite waar het artikel het goedkoopst is.

Uurtarief
De onderzoeksresultaten bevestigen het initiatief van P1 om de uurtarieven los te laten. Consumenten hebben de voorkeur voor parkeertarieven per kleinere tijdseenheid, ook al is dit duurder dan betalen per uur. 64 procent van de respondenten geeft aan liever 0.50 euro per 9 minuten te betalen (komt neer op 3.33 euro per uur) dan 3 euro voor een heel uur. Consumenten betalen dus bij voorkeur een hoger tarief voor de feitelijke parkeerduur dan een lager bedrag voor een heel uur dat ze niet ten volle benutten.