TOP

Onderzoek: 44- tot 55-jarige koopt het vaakst kleding online

Betaaloplossingsbedrijf Klarna onderzocht het online fashion koopgedrag van Nederlanders in de tweede helft van 2014.

Onderzoek door het betaaloplossingsbedrijf Klarna wijst uit dat online kleding shoppen het populairst is onder Nederlanders tussen de 46 en 55 jaar. 65-plussers winkelen het minst online voor kleding. Opvallend is de relatief weinig online mode-aankopen onder de groep van 26 tot en met 35. Deze groep doet minder online bestellingen dan 18- tot en met 25-jarigen.Ook 76-plussers hebben het online winkelen ontdekt: het laatste half jaar van 2014 groeide de verkoop in deze doelgroep met ruim 10 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2014.

Big spenders

Per bestelling wordt het meest uitgegeven door de 36- tot 55-jarigen, zij geven per bestelling gemiddeld 110 euro uit. De tweede plaats voor big spenders is gedeeld: de groep van 46 tot en met 55 jaar en 85-plussers. Beide groepen geven per bestelling gemiddeld 109 euro uit. Vrouwen zijn daarnaast nog de grootste uitgevers: met gemiddeld 103 euro geven zij 25 euro meer uit dan mannen. Zij besteden per bestelling 78 euro.

Populairste tijdstip

De populairste dag om een mode-aankoop op het internet te doen is dinsdag. In totaal vindt 76 procent van de online mode-aankopen doordeweeks plaats.  Zaterdag is de minst drukke dag: waarschijnlijk doordat men toch af en toe graag een fysieke winkel bezoekt. De populairste tijd ligt tussen acht en negen uur ‘s avonds. Dat is heel wat later dan in het eerste halfjaar van 2014, toen was de populairste tijd net na de lunch. De stad met de meeste online aankopen blijft onveranderd: Almere staat op nummer 1.