TOP

Ondernemersvereniging Tiel pakt winkelleegstand aan

Net als in de rest van Nederland kampt Tiel met toenemende winkelleegstand. Franklin Van Blijdesteijn van Blijdesteijn Mode pleit voor citymarketing en ondernemersvereniging Hart van Tiel komt met een plan de campagne.

“In vergelijking met andere steden gaat het in Tiel nog best goed”, zegt Marianne Matser van Hart van Tiel tegen dagblad De Gelderlander. “Maar ik weet dat een aantal ondernemers voor de keuze staat: ‘gaan we nog een langdurig contract aan? Zeker wat oudere ondernemers zijn geneigd nu maar te stoppen in plaats van voor nog vijf jaar te tekenen.”

Tijdelijke huurcontracten
Om de leegstand in de stad te voorkomen, heeft de ondernemersvereniging een plan van campagne opgesteld. Zo worden de mogelijkheden bekeken om retailers kortlopende huurcontracten aan te bieden.

Een ander plan is om samen met Alvast, makelaar in tijdelijk beheer, etalages van leegstaande panden met artikelen van een aangrenzende winkel op te vullen. Of om startende ondernemers de kans te bieden om voor een voordelig tarief een pand in gebruik kunnen nemen als opslagruimte, winkelruimte of als expositieruimte.

Van Blijdesteijn
Franklin van Blijdesteijn, eigenaar van Blijdesteijn Mode, opent in februari zijn nieuwe winkel in het centrum en merkt zelf niets van de crisis: “Ik sta er soms verbaasd van, maar bij ons gaat het goed. Aan afschuwelijke minnen doen wij niet mee.”

Over de leegstand in zijn stad zegt hij: “We waarschuwen de gemeente regelmatig dat ze er iets aan moeten doen, zoals het aanpakken van het parkeerbeleid en het opknappen van plantsoenen. De stad moet aantrekkelijker worden voor consumenten.”

Citymarketing
Ook pleit hij voor meer en beter citymarketing: “We moeten ervoor zorgen dat er zich hier meer bijzondere winkel- en horecaconcepten vestigen, zoals in Wijk bij Duurstede het geval is. Tiel moet zich onderscheiden van andere steden, zodat de consument voor ons kiest in plaats van Nijmegen of Utrecht. Onze winkel moet als de Efteling worden: waar mensen zich de hele dag amuseren. Steden moeten ook zo gaan denken.”