TOP

Ondernemers zijn weer wat positiever, Levi’s schrapt 700 banen en omzetgroei voor JD Sports

Ondernemers zijn weer wat positiever, omzetgroei voor sport- en schoenenretailer JD Sports en jeanslabel Levi’s moet 700 banen schrappen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 8 juli.

Omzetgroei voor JD Sports

De Britse sneaker- en sportkledingspecialist JD Sports Fashion heeft het afgelopen boekjaar een omzetgroei gehaald van 30 procent. Dat meldt Textilwirtschaft op basis van de jaarcijfers. De eigenaar van onder meer Perry Sport en Aktiesport zette een omzet neer van 6,11 miljard pond, wat neerkomt op bijna 6,8 miljard euro. De winst voor belastingen was 387 miljoen euro. Het bedrijf meldt echter dat de coronacrisis het concern zwaar heeft getroffen. “Covid-19 blijft onze bedrijfsactiviteiten beïnvloeden en zal tot 30 januari 2021 een aanzienlijke impact hebben op de ontwikkeling van de groep”, aldus het bedrijf in een verklaring. In totaal omvat het filiaalportfolio van JD Sports zo’n 2400 winkels. Daarnaast exploiteert het bedrijf meer dan 240 sportscholen.

Levi’s schrapt 700 banen

Levi’s schrapt wereldwijd 700 banen, meldt onder meer Nu.nl. op basis van de presentatie van de kwartaalcijfers. Het gaat vooral om kantoorbanen. Oorzaak is de coronacrisis. Met deze maatregel hoopt het Amerikaanse kledingconcern jaarlijks 100 miljoen dollar te besparen, om zo het verlies goed te maken. In het tweede kwartaal, toen het coronavirus om zich heen greep en overheden wereldwijd tot lockdownmaatregelen overgingen, noteerde Levi’s een nettoverlies van 394 miljoen dollar (349,5 miljoen euro). Het jeanslabel wist een deel van de verloren omzet uit winkelverkopen te compenseren met onlineverkopen, maar ondanks een verdubbeling van de omzet uit onlineverkopen in mei ten opzichte van vorig jaar, kon dat de coronaschade niet helemaal goedmaken.

Ondernemers zijn weer wat positiever

Meer ondernemers vertrouwen erop dat ze de huidige malaise overleven. Dat meldt het CBS. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de onroerend goed sector, de detailhandel en de informatie en communicatie het geval. Vooral de reissector is veel positiever in juni dan in mei. Dacht in mei nog maar 10 procent van de bedrijven uit die branche dat ze een volgend jaar nog zouden bestaan, in juni was dat vertrouwen gestegen naar 51 procent. In de horeca (25 procent) en bij bedrijven in de sport, cultuur en recreatie (38 procent) was het vertrouwen in minstens nog een jaar activiteit in juni het laagst. Van mei naar juni groeide het aantal bedrijven dat verwachtte minstens nog een jaar te bestaan in deze sectoren wel met respectievelijk 4 en 14 punten. In de horeca dacht een derde van de bedrijven het in de huidige omstandigheden nog 5 maanden of korter te kunnen volhouden.

Schoenenketen Sneakers al voor corona in zwaar weer

Schoenenketen Sneakers leed in de twee jaar voor de coronacrisis al fors verlies. Dat meldt vakblad Schoenvisie op basis van het verslag van de curator. Tot 2017 boekte het bedrijf volgens het faillissementsverslag van curator Job Molkenboer een bescheiden winst, maar daarna zette de neergang in. In 2018 bedroeg het verlies 138 duizend euro, een jaar later dook het bedrijf voor anderhalf miljoen euro in de rode cijfers. Eigenaar en bestuurder Erik Achten trok afgelopen februari een half miljoen euro uit om Sneakers weer op de rit te helpen, maar die investering mocht niet baten. “Vervolgens kwamen in maart de alom bekende coronamaatregelen en viel de omzet grotendeels weg”, schrijft Molkenboer.

Mannenmodezaak Dock-M uit Terneuzen failliet

Mannenmodezaak Dock-M uit Terneuzen is failliet. De modewinkel heeft het faillissement zelf aangevraagd, meldt BN De Stem. De coronacrisis was voor het bedrijf de nekslag, zegt curator Bart van de Wijnckel. Hij zegt verder dat de winkel al enkele jaren te maken had met teruglopende omzetten en oplopende verliezen. Johan van Westen, mede-eigenaar van Dock-M, zegt dat het door de coronacrisis vanaf half maart veel minder druk werd. “Zonder coronacrisis hadden we deze stap niet hoeven te zetten.” Dock-M sluit af met een opheffingsuitverkoop, vermeldt de zaak op zijn website: ‘De coronacrisis heeft Dock-M niet onberoerd gelaten. Dat betekent dat de winkel aan de laatste weken begint, er zal geen nieuwe collectie meer volgen. Op de actiepagina leest u meer over de opheffingsuitverkoop.’

Credit beeld: Levi’s