TOP

Ondanks recessie eurozone zicht op herstel, Crocs boekt recordomzet en detailhandel zet bijna 6 procent meer om in maart

A.S.Adventure – het moederbedrijf van outdoorketen Bever – bereikt akkoord met schuldeisers, Crocs zijn weer een hit en ondanks de recessie is er herstel in zicht. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 3 mei 2021.

Moederbedrijf Bever bereikt akkoord met schuldeisers

A.S.Adventure, het Belgische moederbedrijf van de Nederlandse outdoor winkelketen Bever, heeft een akkoord met de schuldeisers bereikt. Dit meld Nu.nl vandaag. De Franse investeringsmaatschappij PAI investeert 25 miljoen euro in het bedrijf, een groep van twaalf banken krijgt 45 procent van de aandelen in handen en de rest is van PAI en het management. De Amsterdamse rechtbank besliste vorige maand dat A.S.Adventure voor de helft moest worden overgenomen door schuldeisers. De schuldenberg was zo hoog geworden, dat het bedrijf surseance van betaling moest aanvragen. De schuldeisers zouden hebben ingestemd om voor 1 euro en 50 procent van de aandelen 85 miljoen euro aan schulden kwijt te schelden. A.S.Adventure heeft nu een akkoord bereikt met deze schuldeisers, De banken nemen 45 procent van het bedrijf over, PAI 50 procent en de resterende 5 procent komt in handen van het management. Er komen twee nieuwe bestuurders aan boord: voormalig Bol.com-CEO Daniel Ropers en voormalig hoofd van Jimmy Choo; Robert Bensoussan. Al voor de pandemie ging het niet goed met A.S.Adventure, dat 195 winkels in vier landen heeft. Uit het vonnis van vorige maand blijkt dat A.S.Adventure een schuld van 292 miljoen euro had. Dat bedrag is veel hoger dan wat het bedrijf zou kunnen krijgen bij een gedwongen verkoop. Daar zou deze maand door het aflopen van een kredietfaciliteit nog eens 45 miljoen euro bij komen, maar dat heeft het bedrijf dus kunnen voorkomen.

Recessie eurozone, herstel in het verschiet

De economie van de eurozone is in het eerste kwartaal met 0,6 procent gekrompen, maakte het Europese statistische bureau Eurostat bekend. Het BBP daalde voor het tweede kwartaal op rij en daarmee is de economie in een nieuwe recessie beland. Dat meldt BNR vandaag. Econoom Han de Jong vertelt aan BNR dat de krimp in de eurozone vooral te maken heeft met de lockdown van de laatste maanden. “De coronacijfers verslechterden en in de meeste landen werden de lockdown-maatregelen aangescherpt. Dan was er natuurlijk ook nog streng winterweer in februari. De bouw wordt dan getroffen en vervolgens krimpt de bedrijvigheid.” Toch is het niet alleen maar narigheid wat de klok slaat. Volgens De Jong is het beeld ietwat vertekend. “Deze cijfers schetsen een beeld dat negatiever is dan echt gerechtvaardigd is. Er ligt echt een behoorlijk herstel in het verschiet. We weten dat het vaccinatieproces geleidelijk aan voortschrijdt. De economieën gaan ook voorzichtig weer open.”

Crocs boekt recordkwartaal

Het Amerikaanse merk Crocs realiseerde in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet van 460 miljoen dollar (381 miljoen euro). Dat meldt het AD. Dat is 64 procent meer dan de 281 miljoen dollar (233 miljoen euro) van vorig jaar en de verwachte 415 miljoen dollar (344 miljoen euro). De netto kwartaalwinst kwam uit op 98,4 miljoen dollar (81,4 miljoen euro), tegen 11 miljoen dollar (9,1 miljoen euro) in dezelfde periode in 2020. De onlineverkoop steeg daarnaast met 75 procent. Volgens Crocs CEO Andrew Rees komt dat door de pandemie, waarbij thuiswerkers voor de comfort van de controversiële klomp kiezen. Na de opkomst van Crocs in 2002, ging het vanaf 2008 bergafwaarts. Zo had het schoenenmerk onder andere te lijden onder de kredietcrisis. Crocs leed tientallen miljoenen verlies en ontsloeg in 2008 tweeduizend werknemers. Onder andere door samenwerkingen met celebrity’s en het Italiaanse modehuis Balenciaga – dat inmiddels uitverkochte Crocs met een prijskaartje van €600 verkocht – krikten het imago van de plastic klomp weer omhoog.

Omzetstijging detailhandel in maart bijna 6 procent

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de detailhandel in maart zo’n 5,9 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Het verkoopvolume as 4,9 procent hoger. De non-foodsector realiseerde een omzetstijging, de foodsector verloor daarentegen omzet. Online werd er 68,3 procent meer omgezet door de detailhandel. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart, op sommige dagen werd meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie zou de omzet in maart van dit jaar 8,2 procent hoger zijn dan in maart 2020. Kleding- en schoenenwinkels hebben ook meer omgezet, maar leden tegelijk ook grote omzetverliezen, wat het verlies niet goedmaakt. De omzet in maart 2021 was voor deze branche aanzienlijk lager dan in maart 2019.

 

Credit foto: Flickr.com/Dolanh