TOP

Omzetverlies voor kledingwinkels in mei, regenlaars wordt luchtballon en de impact van een ‘kledingdieet’

De detailhandel pluste met ruim 3 procent in mei, al profiteerden niet alle sectoren. Kleding- en schoenenwinkels leverden juist omzet in. Verder: Het Britse laarzenmerk Hunter vliegt met een 36 meter hoge luchtballon in de vorm van een regenlaars de wereld over en Milieu Centraal adviseert consumenten die het milieu willen sparen op ‘kledingdieet’ te gaan. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 13 juli 2018.

CBS: omzetdaling voor kleding- en schoenenwinkels in mei

De detailhandel heeft in mei 2018 3,4 procent meer omgezet dan in mei 2017. Zowel food als non-food plusten, al profiteerden niet alle sectoren. Kleding- en schoenenwinkels noteerden juist een omzetverlies.

Dat meldt het CBS. De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 1 procent. Het volume was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. Niet alle sectoren plusten. Supermarkten en winkels in doe-het-zelfartikelen (ook keukenwinkels en bouwmarkten) realiseerden in mei met respectievelijk 5,1 procent en 4,7 procent de grootste omzetstijging, gevolgd door winkels in meubels en woninginrichting (1,9 procent). Kledingwinkels en schoenen- en lederwarenzaken noteerden daarentegen een omzetverlies van respectievelijk -2,1 procent en -8,3 procent.

De online omzet lag in mei 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. De pure players hebben 10 procent meer omgezet, multi-channel spelers zagen hun omzet via de internetverkoop met 19 procent toenemen.

Omzet detailhandel mei 2018 credit CBS

Omzet deelbranches detailhandel mei 2018  credit CBS

Bron: CBS

Hunters beroemde Wellington-laars wordt luchtballon

Hunter heeft een 36 meter hoge luchtballon laten maken van haar bekendste model, de Wellington Boot. Dat meldt het Britse laarzenmerk in een persbericht. De komende maanden vliegt deze ‘Original Flying Boot’ de hele wereld over. De luchtballon zal te zien zijn tijdens festivals, sportevenementen en openluchtshows. Soms op aankondiging, soms met een verrassingsoptreden. De Hunter-ballon komt in juli 2018 naar Londen en doet daarna onder andere Spanje, Italië, Nederland en België aan. In het najaar vliegt het gevaarte door naar Amerika.

Hunter werd al in 1856 opgericht, maar beleefde pas honderd jaar later een grote doorbraak met de introductie van de Wellington-boot. Hunters’ Wellington is wereldwijd de bestverkochte regenlaars en is in de collectie van verschillende musea opgenomen.

02_The Original Flying Boot

Milieu Centraal: ‘kledingdieet’ is effectiever dan duurzame mode kopen

Minder kleding kopen scheelt tonnen CO2, stelt Milieu Centraal. Als iedere Nederlander één kledingstuk minder koopt, heeft dat dezelfde positieve milieu-impact als wanneer alle Rotterdammers een jaar lang vegetarisch zouden eten. Daartoe lanceert de organisatie de campagne ‘Love your clothes‘.

Consumenten die langer met hun kleding doen, besparen volgens de voorlichtingsorganisatie meer CO2 dan consumenten die letten op welk materiaal ze kopen. Op dit moment kopen Nederlanders jaarlijks gemiddeld 20 tot 40 kledingstukken en 6 paar schoenen. Een Nederlands huishouden geeft jaarlijks ongeveer €500,- meer uit aan kleding dan in 2002, terwijl kleding sinds die tijd juist steeds goedkoper is geworden. Als iedere Nederlander per jaar drie kledingstukken minder koopt, zou dat ruim 950 kiloton CO2 schelen.

Op het materiaal letten bij je aankoop gaat het verschil niet maken, stelt Milieu Centraal. De consument vindt in de winkel niet genoeg informatie om te kunnen kiezen voor kleding die gemaakt is van stoffen met een lage(re) milieu-impact. Die materialen zijn er wel: de organisatie deed in samenwerking met CE Delft onderzoek naar (grond)stoffen die voor de productie van kleding worden gebruikt (zie infographic). In dat onderzoek zijn voor het eerst ook leer, gerecyclede wol en gerecycled katoen meegenomen. Deze materialen hebben stuk voor stuk een lage(re) milieu-impact per kilogram stof. Al wordt dit in het geval van leer weer grotendeels teniet gedaan omdat dit materiaal een stuk zwaarder is. Uit de resultaten bleek dat wollen stof (per kilo) bijna 7 keer minder klimaatimpact heeft als het uit gerecyclede vezels bestaat.

Factsheet Milieu Centraal