TOP

Omzetplus Zeeman, Coccinelle lanceert schoenen, C&A test nieuw concept in The Mall

Zeeman heeft de omzet in 2022 zien toenemen en heeft stappen gemaakt op het gebied van duurzaamheid. Het Italiaanse modemerk Coccinelle lanceert een schoenenlijn en juwelencollectie. En C&A opent een nieuwe conceptstore in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 30 mei.

Foto: Zeeman

Zeeman boekt meer omzet en is duurzamer

De Nederlandse retailer Zeeman heeft de omzet in 2022 met 14,1procent zien toenemen naar 931,5 miljoen euro. Ook zijn er in dat jaar 43 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal eind 2022 op 1.313 uitkwam. Die cijfers zijn bekendgemaakt in het MVO-jaarverslag van 2022 waarin de retailer bekend maakt grote stappen te hebben gezet op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Zo heeft het bedrijf vier nieuwe leefbaar loon programma’s gestart in fabrieken in Bangladesh, India en Turkije. Ook werd in 2022 gewerkt aan het uitbreiden van het Pakistan Akkoord, waarmee de veiligheid en leefomstandigheden in de kledingindustrie moeten worden verbeterd. Zeeman heeft dit akkoord in januari 2023 ondertekend. Ook is het aandeel duurzamere materialen in textiel toegenomen. In 2022 bestond de katoenconsumptie van Zeeman voor 75% uit duurzamer katoen. Daarnaast bestond 53% van de totale collectie uit duurzamere materialen, zoals gerecycled polyester en viscose. In 2021 was dit nog 39%.

Daarnaast is Zeeman in 2022 gestart met het inzamelen van tweedehandskleding in alle Nederlandse winkels. Het bedrijf verkoopt inmiddels tweedehands kleding in zes Nederlandse en twee Belgische winkels. In 2022 werden 33.000 tweedehands kledingstukken verkocht, waarmee ruim 33.000 kilo CO2 is bespaard. Zeeman wil het inzamelen en verkopen van tweedehands kleding in 2023 verder uitbreiden.

E-commerce sector positief over tweede halfjaar

Volgens professionals uit de e-commerce komt er in de tweede helft van dit jaar een einde aan het lage consumentenvertrouwen. Bijna de helft (44%) verwacht dat het consumentenvertrouwen het komende half jaar zal toenemen. Het uitzonderlijk lage consumentenvertrouwen van begin dit jaar zit de sector volgens driekwart (72%) voorlopig niet in de weg. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 1.400 digital commerce professionals door Organisatie Groep Zuid, de organisatie achter de Webwinkel Vakdagen. Daarnaast is 74 procent van de professionals optimistisch. Zij verwachten voorlopig niet dat de sector het zwaar gaat krijgen. Wel maakt één op de drie (32%) zich zorgen over de belastende impact van de e-commercesector op het milieu. Vrijwel iedereen (94%) vindt dat e-commerce bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om een milieuvriendelijk beleid te voeren.

Coccinelle lanceert schoenlijn

Het Italiaanse tassenmerk Coccinelle lanceert voor herfst-winter 20230-2024 een schoenenlijn, die zal bestaan uit on-trend modellen van kwaliteitsleer en die elegantie met comfort combineren. Van luxe mocassins tot trendy leren laarzen, aangevuld met modieuze sneakers, enkellaarsjes en pumps. De collectie ligt vanaf september in de winkels. Daarnaast wordt ook een capsulecollectie juwelen gelanceerd. De stuks zijn handgemaakt in Italië door een Toscaans bedrijf dat uitsluitend gebruik maakt van gerecyclede materialen en milieuvriendelijk en hypoallergeen messing, wat aansluit bij Coccinelle’s streven naar duurzaamheid. Coccinelle wordt in Nederland gedistribueerd door Fashion Club 70 in Antwerpen.

C&A test nieuw winkelconcept in The Mall

C&A heeft de winkel in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam heropend volgens het nieuwe winkelconcept, dat in de zomer wordt uitgerold naar duizend locaties in Europa. Dat meldt Retailtrends. De retailer ziet de nieuwe conceptstore als ‘learning lab’ om meer informatie te krijgen over de behoeftes van de klant en zo een betere klanttevredenheid te bereiken. De locatie in Leidschendam telt 2.350 vierkante meter winkeloppervlak, verdeeld over drie verdiepingen. De retailer is bezig met het moderniseren van het winkelportfolio. In een jaar tijd sloten er bijna 70 winkels, waarvan meer dan de helft in Nederland, België en Duitsland. Het bedrijf heeft ongeveer 1300 winkels in 17 Europese landen.

Een op de drie winkelmedewerkers overweegt zzp’er te worden

Een derde van de retailmedewerkers (31 procent) overweegt om zzp’er te worden. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van een softwareoplossing voor personeelsplanning. De meest genoemde reden is het zelf kunnen bepalen van je tarief (68 procent). Op de tweede plaats komt de overweging voort uit meer flexibiliteit en zeggenschap over uren (54 procent). Andere motieven zijn afwisseling van werkplek (49 procent) en afwisseling van werktaken (29 procent). Vooral 54-plussers uit de retailsector overwegen zzp’er te worden (maar liefst 58 procent). Het onderzoek zegt niet of retailermedewerkers als zzp’er in de retail aan de slag willen of in een andere branche. Het onderzoek is in maart 2023 uitgevoerd onder 800 winkelmedewerkers als onderdeel van een groot onderzoek van Quinyx. In totaal zijn er 2.000 frontliniewerknemers (retail, horeca en logistiek) in Nederland ondervraagd.