TOP

Omzetgroei voor Inditex, Modefabriek terug naar zondag en geen Parijse modeweek voor Virgil Abloh


Inditex heeft een goed half jaar achter de rug. Verder: consumenten verkiezen lage bezorgkosten boven een snelle bezorgtijd en Modefabriek toch maar weer op zondag. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van woensdag 11 september.

Omzetgroei Inditex

Inditex heeft het eerste half jaar van 2019 groei geboekt ten opzichte van vorig jaar. Het Spaanse concern achter ketens als Zara, Bershka, Pull & Bear en Massimo Dutti zag de omzet met 7% toenemen naar €12,8 miljard. De like-for-like-omzet steeg met 5% en de nettowinst kwam uit op €1,55 miljard. Uit de financiële rapportage blijkt verder dat van alle winkelformules in het portfolio, Zara veruit het beste heeft gepresteerd met een omzet van €8,9 miljard. Berschka volgt op afstand met een omzet van €1,08 miljard. Het grootste deel van de omzet komt uit de Europese winkels (44%) met uitzondering van Spanje en Azië (24%). In het thuisland wordt 15,6% van de omzet verdiend en 16% komt uit de Verenigde Staten.

Rust voor Off-White’s Virgil Abloh

Virgil Abloh, de designer van Off-White en de mannenmodecollectie van Louis Vuitton, zal niet aanwezig zijn bij de show van zijn label op Paris Fashion Week. Na gezondheidsklachten slaat Abloh de modeweek over om op advies van de dokter de nodige rust te pakken. “Alles is ok, maar de dokter heeft gezegd dat het niet goed is voor mijn gezondheid om zoveel te vliegen en zoveel verschillende projecten tegelijkertijd te doen”, aldus Abloh tegen Vogue. De designer staat bekend als een van de meest hardwerkende personen in de modewereld. Naast het werk dat hij doet voor zijn eigen label en Vuitton, heeft Abloh de afgelopen jaren ontworpen voor merken als Ikea, Nike, de Amerikaanse sneakerwinkel Kith, SSENSE, Jimmy Choo en kofferlabel Rimowa. Ook is de designer onlangs toegetreden tot de Council of Fashion Designers of America.

Liever lage bezorgkosten dan korte levertijd

Bijna driekwart van de Nederlandse consumenten heeft de voorkeur voor lage bezorgkosten boven een korte levertijd bij een online bestelling. Dat blijkt uit onderzoek van het logistiek platform Descartes onder ruim duizend consumenten, meldt Retailnews. Dit geldt vooral voor bestellingen van kleding, schoenen, electronica en meubels. Logischerwijs vinden consumenten bij het online bestellen van eten en drinken juist een snelle levertijd belangrijker dan lage bezorgkosten. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat consumenten tevredener zijn wanneer zij keuzevrijheid hebben in de lengte van levertijd en de hoogte van bezorgkosten.

Modefabriek terug naar oude beursdagen

Na evaluatie en op verzoek van de markt heeft Modefabriek besloten voor aanstaande wintereditie het event weer op zondag en maandag te organiseren in plaats van op maandag en dinsdag. “De beslissing om de eventdagen te veranderen, zagen we als een geschikte aanpassing met het oog op de toekomst. Maar we zien in dat de tijd er nog niet rijp voor is”, aldus Lucel van den Hoeven, ceo van Modefabriek. De komende editie van de beurs vindt plaats op 26 en 27 januari 2020.