TOP

Omzetdaling voor Scotch&Soda, Scoopstore wil uitbreiden in Nederland en winkels vrouwenmodemerk Sylver voorlopig nog open


De omzet van het Amsterdamse label Scotch & Soda is met drie procent gedaald, de winkels van het noodlijdende modemerk Sylver blijven voorlopig open en Scoopstore wil meer zaken openen in ons land. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 7 oktober.

Omzetdaling voor Scotch&Soda

Het Amsterdamse label Scotch & Soda heeft voor het eerst in jaren te maken met een omzetdaling. In een persbericht meldt de retailer dat de totale omzet met 3 procent daalde tot 328,7 miljoen euro. Het bedrijf heeft in het boekjaar 2018-2019 geïnvesteerd in de transformatie van zijn merk van een Nederlands groothandelbedrijf naar een internationaal omnichannelbedrijf. Het heeft de Scotch & Soda-activiteiten in België en Luxemburg overgenomen, inclusief 24 eigen winkels en een groothandel. In een jaar tijd zijn er 48 winkels bijgekomen. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de helft van de omzet voor het eerst in jaren in eigen winkels is gehaald. Maar omdat het merk te maken had met ‘uitdagende marktomstandigheden’, daalde de totale omzet.

Topman Frederick Lukoff – sinds 1 september CEO en afkomstig van Stella McCartney – zegt in een interview met het Financieele Dagblad dat hij met Scotch & Soda wil groeien in het buitenland en daarbij de Amsterdamse waarden als tolerantie, homorechten en legaliseren van cannabis benadrukken. “Deze stad is zijn tijd heel ver vooruit. Die waarden zijn exporteerbaar, zeker in een wereld waarin ze onder vuur liggen.”

Winkels Sylver blijven voorlopig open

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Sylver houdt voorlopig alle winkels open. Dat meldt onder meer Fashionunited. Vorige week vroeg de directie van Silver Lining b.v. surceance van betaling aan bij de rechtbank in Amsterdam. Volgens de bewindvoerder Thijs Hekman zijn de betalingsproblemen een gevolg van een combinatie van moeilijke marktomstandigheden in de retailmarkt, de groeiambities en de financieringswijze. Hij onderzoekt momenteel met de directie de mogelijkheden voor voortzetting van de activiteiten van Sylver.

Sylver wordt verkocht bij een selecte groep winkeliers. Daarnaast heeft het merk acht winkels, te weten in Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Haarlem, Maastricht, Nijmegen en Utrecht. Sylver heeft ook een webshop.

Scoopstore wil uitbreiden in Nederland

Het Belgische winkelconcept Scoopstore wil meer winkels openen in onder meer Nederland, meldt Retailtrends. De eerste Nederlandse winkel ging vorige maand open in Eindhoven. Ook in Duitsland wil het meer zaken openen. Uiteindelijk wil het bedrijf in elk land uitgroeien naar tien filialen, dan wel in de belangrijke steden zoals Barcelona en Parijs, laat oprichter Inge Wouters weten. In thuisland België heeft het concept winkels in Antwerpen, Mechelen en Gent.

Scoopstore biedt startende merken een plek in hun zaken. Er worden inmiddels 150 merken aangeboden. Naast een functie als etalage heeft Scoopstore ook een ondersteunende rol, onder meer door aangesloten labels te voorzien van feedback. De merken worden offline verkocht, maar kunnen als de eigenaren dat willen ook deelnemen in de webshop.

Google Shopping concurreert met fysieke retailer

Google steekt zijn winkelportaal Shopping in het nieuw in de Verenigde Staten en maakt het volgens Emerce een wezenlijke concurrent voor fysieke retailers. Google heeft de mobiele versie van de vergelijkende zoekmachine shopping.google.com uitgerust met fraaie features waardoor het eruit ziet als een gestileerd warenhuis waar van alles is te vinden. Volgens Emerce zit er een paar features in ‘waar niet elke winkelier blij van wordt’. Zo kan de shopper aangeven of hij iets online wil kopen of ook wil zien welke winkels in de buurt een artikel op voorraad hebben. De nieuwswebsite vraagt zich af of fysieke retailers zitten te wachten op Google-shoppers die kleding fotograferen, met een nieuwe fotofunctie, en vervolgens op zoek gaan naar vergelijkbaar of goedkoper assortiment elders. Daarbij zit er ook een prijstracker in, zodat de gebruiker prijzen kan volgen. Bij een prijsverlaging of actie ontvangt de shopper een melding. Wanneer de versie van Google Shopping in Europa wordt uitgebracht is nog niet bekend.

‘Kledingconvenant blijkt effectief en relevant’

Het Convenant Duurzame Kleding en Textiel blijkt een relevante en effectieve aanpak om de kleding- en textielsector verder te verduurzamen, zo staat in een persbericht over het evaluatierapport. Deelnemende bedrijven brengen de risico’s in hun productieketen in kaart en zetten stappen in hun interne organisatie. De komende tijd moet de focus liggen op het tonen van impact in de wereldwijde productieketen.

In juli 2016 is het Convenant Duurzame Kleding en Textiel gestart waarin organisaties en bedrijven misstanden zoals uitbuiting, dierenleed of milieuschade willen voorkomen. In totaal doen 89 merken mee, en ook onder meer brancheorganisaties INretail, VGT en Modint, de vakbonden FNV en CNV en maatschappelijke organisaties als Solidaridad en UNICEF. Sinds de start is al een paar belangrijke mijlpalen gehaald. Zo doen deelnemende bedrijven steeds beter aan ‘due diligence’: zij brengen hun productieketen in kaart, identificeren misstanden, stellen prioriteiten en pakken deze misstanden aan. Er is bovendien meer transparantie door de jaarlijkse publicatie van de productielocaties van alle aangesloten bedrijven, er wordt samengewerkt in projecten en deelnemende bedrijven maken hun eigen duurzaamheidsrapporten met risicoanalyse openbaar.