TOP

Omzet Takko op pre-coronaniveau · UFG nieuwe schoenenpartner Paul Frank · Comeback Goliath

De Unlimited Footwear Group gaat schoenencollecties maken voor Paul Frank. Verder: de omzet van Takko Fashion is bijna terug op pre-coronaniveau, sneakerlabel Goliath maakt een comeback bij Sacha en brancheorganisaties vragen verhuurders met klem om bij de jaarlijkse huurindexering met de kerninflatie te rekenen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van woensdag 25 mei.

Foto: Goliath/ Rosa Meininger

Oproep brancheorganisaties: ‘Reken met kerninflatie bij huurverhoging’

Laat de energieprijzen buiten beschouwing bij het berekenen van de huurverhoging. Daarvoor pleiten Inretail, MKB-Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en andere brancheorganisaties bij de eigenaren van retail- en horecavastgoed. De partijen vragen verhuurders met klem om bij de jaarlijkse huurindexering met de kerninflatie te rekenen, waarbij de prijzen van energie en voedingsmiddelen niet worden meegerekend, in plaats van met de consumentenprijsindex (CPI). Die laatste wordt normaal als basis gebruikt voor structurele verhogingen van de huurprijzen, maar gaat inmiddels richting de 10 procent. De kerninflatie is momenteel ongeveer 3,5 procent. “De afgelopen tien jaar was de huurindexering gemiddeld 1,66 procent per jaar, waar deze nu op zo’n 10 procent afkoerst. Dit moet anders”, zo stellen de branchevertegenwoordigers. “De sectoren en daarbij aangesloten ondernemingen vinden dat de dure energie niet in de indexatieberekening meegenomen moet worden omdat ze dat al zelf betalen. Als deze enorme kostenpost gaat leiden tot extra hoge huren dan worden, na twee jaar corona, ze dubbel gepakt.”

Unlimited Footwear Group gaat schoenencollecties maken voor Paul Frank

De Unlimited Footwear Group (UFG) is de nieuwe schoenenlicentiepartner van Paul Frank, het ‘merk met het aapje’. Dat meldt het concern in een persbericht. Het Brabantse schoenenbedrijf wordt verantwoordelijk voor het ontwerp, de productie, de verkoop en distributie van de schoenencollecties van het Amerikaanse merk. Het gaat om een overeenkomst voor vijftig landen, waaronder de volledige Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. De lancering van de eerste schoenencollectie voor mannen, vrouwen en kinderen staat gepland voor lente-zomer 2023.

 in vijftig landen.

Omzet Takko Fashion bijna terug op pre-coronaniveau

Takko Fashion is in boekjaar 2021/2022, dat eindigde op 31 januari 2022, weer aardig richting het niveau van voor corona gegaan. De Duitse textieldiscounter kwam uit op een omzet van ruim een miljard, waar dat voor de pandemie 1,1 miljard was. Dat meldt Retailtrends op basis van de meest recente jaarcijfers. Vergeleken met het voorgaande jaar stegen de verkopen met 11 procent. Takko had toen veel last van de lockdowns. Alleen al in Duitsland, waar meer dan de helft van de bijna tweeduizend Takko Fashion-filialen te vinden zijn, waren de winkels toen 65 dagen dicht. In Nederland heeft de keten zo’n 90 vestigingen.

Sneakerlabel Goliath maakt comeback bij Sacha

Sneakerlabel Goliath maakt een comeback met een nieuwe merkpositionering. Dat meldt Schoenvisie. De eerste collectie in nieuwe stijl werd op 24 mei gelanceerd en is alleen bij de winkels en webshop van schoenenketen Sacha verkrijgbaar. Daarna wil merkeigenaar Premium Inc. de zichtbaarheid verder vergroten, online en in de winkelstraat. Concrete plannen zijn nog niet bekend. “We wilden een rentree maken met een sterke en betrouwbare partner, waarmee we snel konden schakelen”, zegt marketingmanager Cecilia Arocena van Premium Inc. “We werken al jaren prettig met Sacha samen en het is natuurlijk geen toeval dat de Termeer Group en Goliath van oorsprong beiden uit Tilburg komen.” De comebackcollectie bestaat uit één sneakermodel voor mannen (maat 40 tot en met 46) in zes kleuren. Voor winter 2022-2023 worden daar genderneutrale modellen aan toegevoegd.