TOP

Omzet s.Oliver door grens 1 miljard euro

De omzet van de s.Oliver Group is voor het eerst door een miljard euro gegaan. Over 2010 ging een geconsolideerde omzet van 1,07 miljard euro de boeken in, een stijging van bijna 20% ten opzicht van 2009.

41,4% van de omzet van s.Oliver had in 2010 betrekking op de eigen retail, 50,3% was afkomstig van de groothandelsdivisie. De omzet via eigen retail nam toe met meer dan 35%. Echter in de VS werd een groei van 10,9% genoteerd. De omzet in het franchisekanaal steeg met 8,4% naar 85,4 miljoen euro.

In 2010 werden 49 nieuwe partnerwinkels geopend. In eigen beheer gingen 30 nieuwe s.Oliver stores van start, met inbegrip van de flagship stores in Oldenburg en Freiburg, een concept store in Stuttgart en de eerste accessoirewinkel in Frankfurt. In het buitenland werden onder meer winkels in Bratislava en Krasnodar toegevoegd.

Ook dit jaar wil S. Oliver binnen Duitsland en daarbuiten winkels openen. In het eerste kwartaal werden al 36 winkels geopend. Voor Duitsland staan nog enkele accessoirewinkels en s.Oliver Selection-winkels gepland. 
Het exportaandeel is licht gestegen tot net onder 26,7%. Eind 2010 kreeg Hongarije een eigen verkoopkantoor. Daarmee is het land naast België, Nederland, Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Slowakije en de Tsjechische Republiek de achtste kernmarkt van het modebedrijf. In Slovenië en Kroatië werden joint ventures gevestigd. 
Ook in 2011 wil s.Oliver sterk groeien. CFO Thomas Steinhart voorspelt: “Door middel van partnerships, maar ook een uitgebreide sourcing en expansiestrategie zijn we optimistisch voor dit jaar en verwachten we opnieuw een omzetstijging in de dubbele cijfers.”

Ook in 2009 deed het Duitse lifestylemerk het al goed. Toen steeg de omzet van de Duitse s.Oliver Group met 9,45% naar €893 miljoen. 2009 was volgens het bedrijf één van de beste jaren ooit, mede dankzij de herstructurering en door gerichte investeringen in dat jaar.