TOP

Omzet non-foodwinkels ruim 6 procent hoger, platform Shopopop komt naar Nederland, H&M optimistisch

Het Franse social shopping platform Shopopop komt naar Nederland, volgens de Reclame Code Commissie misleidt Koopjedeal klanten en De kleding- en schoenenwinkels hebben in augustus voor de zesde maand achter elkaar meer omgezet dan een jaar eerder. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 30 september.

H&M optimistisch door herstel na corona

H&M Group is optimistisch over de toekomst na een goed herstel in de voorbije negen maanden: de omzet groeide met 14 procent, maar vooral de nettowinst kroop uit het coronadal en verzevenvoudigde, meldt Retaildetail donderdag. In het voorbije derde kwartaal steeg de omzet bij H&M Group met 14 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nieuwe najaarscollecties zijn goed ontvangen, volgens CEO Helena Helmersson, ook al zijn er nog obstakels. Zo waren nog een honderdtal winkels gesloten vanwege de coronabeperkingen en waren er verstoringen en vertragingen in de toeleveringsketen. Toch lagen de verkopen in september iets hoger dan vorig jaar en steeg de online omzet met 22 procent in lokale wisselkoersen. Over de voorbije negen maanden gingen de verkopen met 13 procent omhoog, goed voor 142,1 miljard Zweedse kroon (13,9 miljard euro). Door de pandemie waren er nog wel minder bezoekers in de winkels en zo’n 1.800 winkels een waren tijdelijk dicht. De winst na belastingen steeg tegelijkertijd met 158 procent tot 6,3 miljard Zweedse kroon (617,6 miljoen euro). Helmersson zegt dat te danken aan meer verkopen tegen de volle prijs, lagere afprijzingen en een goede kostenbeheersing.

Door Amazon verboden merken dagen platform

Chinese merken die door Amazon zijn verbannen vanwege frauderen met neprecensies dagen het platform voor de rechter, aldus Retailnews. Ze stellen dat de techgigant inkomsten achterhoudt. Anderhalve week geleden liet Amazon weten dat het zeshonderd Chinese merken permanent heeft verbannen vanwege deze fraude. Hou zou gaan om uitgelokte recensies, waarbij een klant producten toegestuurd krijgt van de betreffende fabrikant. Hij mag het item testen en houden, met als tegenprestatie een positieve review. In sommige gevallen krijgt de recensent een financiële vergoeding. De bedrijven zeggen de fraude niet te ontkennen, maar menen dat Amazon geld inhoudt waar zij recht op hebben. In totaal gaat het om een bedrag van honderdduizend euro. Zij laten in een verklaring weten dat de techgigant had kunnen weten dat de bedrijven tegoedbonnen aanboden en daarom dit geld nu niet opeens mag inhouden. Amazon heeft nog niet op de aantijgingen gereageerd.

Omzet non-foodwinkels ruim 6 procent hoger

De omzet van de non-foodwinkels groeide in augustus 2021 met 6,3 procent, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 4,2 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van augustus 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in augustus 2021 bijna 15 procent hoger. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in augustus voor de zesde maand achter elkaar meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van deze winkels was ook hoger dan in augustus 2019. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de drogisterijen en de winkels in meubels en woninginrichting hebben meer omgezet dan een en twee jaar eerder. De winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatieartikelen hebben minder omgezet dan in augustus 2020, maar meer dan in augustus 2019.

Online omzet

De online omzet was in augustus 10,2 procent hoger dan in augustus 2020. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,4 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), groeide met 11,3 procent. De online omzet van kleding en modeartikelen, van voedingsmiddelen en drogisterijen en van overige non-foodartikelen lag in augustus 2021 hoger dan in augustus 2020. De online omzet van consumentenelektronica was echter lager dan in augustus 2020.

Shopopop naar Nederland

Shopopop, een van oorsprong Frans social shopping platform, gaat deze maand van start in Nederland, meldt Twinkle donderdag. Via het platform kunnen particulieren zich aanmelden om pakketjes voor anderen te bezorgen met de eigen auto. Per pakket verdient de bezorger volgens het platform minstens vijf euro. Shopopop zelf sluit samenwerkingen met bedrijven die, vooral in de directe omgeving, op zoek zijn naar een snelle oplossing voor bezorging van bestellingen. In BelgiĂ« blijkt het social shopping-concept aan te slaan. Tegen het einde van het jaar verwacht het bedrijf dat er tussen de vijf en zesduizend particuliere bezorgers op het platform zijn aangesloten. ‘We zijn goed op weg om tegen eind dit jaar in alle grote steden van BelgiĂ« aanwezig te zijn’, aldus het bedrijf. Komende maand gaat Shopopop de Nederlandse markt op door, zonder grote campagnes, kleine bedrijven in het zuiden van Nederland als eerste te benaderen.

Reclame Code Commissie: webshop Koopjedeal misleidt

Volgens de Reclame Code Commissie zet webshop Koopjedeal misleidende reclames op de site. Volgens de commissie is de site hier meerdere malen op gewezen, zonder succes, meldt Emerce. Omdat Koopjedeal volgens de commissie doorgaat met het plaatsen van misleidende reclames, is besloten een eerdere uitspraak onder een breed publiek te brengen. Het gaat om een uitspraak van 14 september. Koopjedeal zou op de website een poloshirt hebben aangeboden voor 19,99 euro, met daarnaast een doorgehaalde adviesprijs van 79,99 euro. Volgens de commissie was die adviesprijs onjuist, omdat in een andere uiting van Koopjedeal – betreffende hetzelfde shirt – de adviesprijs 49,99 euro zou zijn geweest. “Door een onjuiste, hoge adviesprijs te hanteren, lijkt het aanbod beter en de korting hoger dan hij in werkelijkheid is”.

Credit: IRIS APFEL X H&M