TOP

Omzet- en winstcijfers Benetton, Esprit en PVH

Benetton, Esprit en PVH kwamen deze week met cijfers naar buiten. Terwijl het bij Benetton en Esprit om tegenvallende cijfers gaat, draait PVH (bekend van Tommy Hilfiger en Calvin Klein) naar eigen zeggen boven verwachting.

Benetton: omzet groeit bij dalende winst

Over het eerste halfjaar van 2011 rapporteerde het Italiaanse merk Benetton een omzet groei van 1,7% procent naar 906 miljoen euro. Dat is 15 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde met 25% naar 30 miljoen euro. Benetton schrijft het verlies toe aan de stijgende kosten van katoen en wol. In Europa was de omzetgroei bescheiden met 1,2%. In Rusland ging 40% meer omzet de boeken in; in Azië en Mexico was dit 18%. Alleen in Griekenland werd minder verkocht: de omzet daalde daar met 21%. Benetton is voorzichtig over de toekomst van het merk. De omzet van Benetton is sinds 2000 met minder dan 2 procent gestegen. Vooral de kwakkelende economieën in Zuid-Europese landen zijn daar debet aan. Voor de inkomsten voelt Benetton zich dan ook voor een groot deel afhankelijk van nieuwe markten als Azië.

Esprit: winstwaarschuwing
Esprit Holdings heeft zijn aandeelhouders een winstwaarschuwing afgegeven. Voor het einde van het fiscale jaar 2010/11 verwacht Esprit aanzienlijk minder nettowinst. Oorzaak zijn de kosten voor een flinke herstructurering van het concern dat al enige seizoenen kampt met dalende verkopen. Over het hele boekjaar 2010/2011 verwacht Esprit een omzet die gelijk is aan het niveau in het boekjaar 2009/2010. Toen bereikte Esprit een omzet van 33,7 miljard Hongkong dollar (3,5 miljard euro). Dat was 2% minder dan het boekjaar 2009/2009. De nettowinst was in 2009/2010 HK $ 4,2 miljoen. Nu de eerste negen maanden van het boekjaar 2010/11 zijn afgerond, rapporteert het bedrijf een omzetdaling van 3,1% tot ongeveer HK 25,9 miljard dollar. Op 15 september volgen de definitieve cijfers over 2010/2011.

PVH: omzetstijging Tommy Hilfiger 30%
Het Amerikaanse kledingbedrijf PVH (voorheen Phillips-Van Heusen) heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar 2011 een omzetstijging neergezet van 57% tot 2,7 miljard dollar (1,87 miljard euro). Er werd een nettowinst van meer dan 124 miljoen dollar gemeld. In de eerste helft van 2010 werd nog een verlies van ongeveer 98 miljoen dollar geboekt. De groei in de eerste helft van 2011 is veroorzaakt door Tommy Hilfiger dat de verwachtingen overtrof met een omzetstijging van 30,2% tot bijna 693 miljoen dollar. Ook Calvin Klein leverde een sterke bijdrage aan de groei met een omzetstijging van 21% naar 240 miljoen dollar. De omzet van de labels Van Heusen, Izod, Arrow groeide met 8,8% tot ongeveer 402 miljoen dollar. Over heel 2011 verwacht het bedrijf een omzetstijging van zo’n 25% naar zo’n 5,8 miljard dollar.