TOP

Olymp in zee met zeiler Boris Herrmann, online platform Lazada naar Europa en Essentiel Antwerp stapt in tweedehands

Olymp gaat samenwerken met zeiler en milieuactivist Boris Herrmann, het online platform Lazada trekt Europa in en Essentiel Antwerp stapt in tweedehands. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 5 september.

Foto: Olymp

Online platform Lazada mikt op Europa

Zalando en Amazon krijgen concurrentie van de Lazada Group, een dochterbedrijf van Alibaba Group Holding Ltd. Het concern gaat het online platform introduceren in Europa. Dat meldt Bloomberg News. “Europa is duidelijk een zeer grote markt en voor de meeste Europese merken is hun grootste retailpartner de Alibaba Group vanwege hun verkoop in China en in andere markten”, aldus Lazada-CEO James Dong. “We gaan daarheen waar de merken willen dat we naartoe gaan.”

Wanneer het precies gaat gebeuren, is nog niet bekend. Welke landen er precies in dit traject worden opgenomen, hangt volgens de CEO nog af van de macro-economische ontwikkelingen. Alibaba mikt op meer dan 300 miljoen gebruikers in 2030, een verdubbeling ten opzichte van 150 miljoen klanten nu. Het bedrijf, dat 10 jaar geleden begon, is momenteel actief in zes landen, waaronder Maleisië, Singapore, Thailand, de Filippijnen en Vietnam.

Olymp in zee met zeiler Boris Herrmann

Mannenmodemerk Olymp gaat een samenwerking aan met de Duitse beroepszeiler en klimaatactivist Boris Herrmann (links op de hoofdfoto). Samen gaan ze verschillende duurzame capsulecollecties lanceren voor het bestaande Green Choice concept van het merk. De lancering van de eerste lijn is gepland voor april 2024. Dat meldt het merk in een persbericht.

Olymp wil dat uiterlijk in 2025 alle artikelen dat label dragen, zegt eigenaar en CEO Mark Bezner (rechts op de hoofdfoto). Dat betekent dat de producten dan gemaakt zijn van duurzame grondstoffen en zo milieuvriendelijk mogelijk worden geproduceerd. “Om de strijd tegen klimaatverandering verder aan te zwengelen, zullen we in de toekomst nog slagvaardiger optreden en de grenzen blijven verleggen op het gebied van verantwoord assortimentsdesign”, aldus Bezner.

Essentiel Antwerp stapt in tweedehands

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp heeft op 1 september een tweedehandswebsite gelanceerd: ‘Re-ssentiel’. Hiermee wil het label artikelen van vorige seizoenen een kans geven op een nieuw leven bij een kersverse eigenaar, meldt Het Laatste Nieuws. Klanten kunnen hun producten van het merk via dit kanaal aanbieden. Essentiel Antwerp doet hier een bod op en verkoopt het dan zelf via de tweedehandswebsite. Voor de overeengekomen prijs krijgen aanbieder een voucher die in te wisselen is op de reguliere en nieuwe website en de winkel.

Esprit gaat voor marktleiderschap

Esprit wil het marktleiderschap heroveren en nieuwe investeringen doen als dergelijke kansen zich voordoen. Dat meldt Retaildetail. CEO Pak William Eui Won zegt dat het modemerk ondanks de uitdagende eerste helft van het jaar, positieve resultaten en winstgevende groei laat zien, die een solide basis vormen voor uitbreiding naar nieuwe markten. Voor het tweede jaar op rij boekt het concern weer winst, na het enkele moeilijke jaren te hebben gehad.

De omzet daalde in de eerste helft van het jaar weliswaar met 6% tot 3,62 miljard Hongkong dollar (460 miljoen euro), al was dat deels te wijten aan de zwakke euro. Zonder die wisselkoerseffecten kwam de omzet 2% hoger uit. Ook door een iets lagere brutomarge en de wisselkoerseffecten kwam de winst met 1,65 miljoen euro uiteindelijk wel flink lager uit dan vorig jaar. Esprit investeert momenteel in onder meer een innovatiehub (Esprit Futura) in Amsterdam, onlineplatforms in Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika en Azië.