TOP

Oilily streeft naar collectie met ‘hanger-appeal’

Een product dat zo mooi is, dat je het wel moet kopen. Dat is een van de doelstellingen van Oilily. Gijs de Kogel, verantwoordelijk voor marketing, legt aan Bengels uit hoe Oilily dit voor elkaar wil krijgen.

Wat is op dit moment de belangrijkste doelstelling voor Oilily?
“Onze doelstelling is tweeledig. De kwalitatieve doelstelling is om de beleving van onze producten nog interessanter te maken door een extra dimensie toe te voegen die de consument niet verwacht. In de nieuwe collectie zit bijvoorbeeld een trolley die je ook als poppenhuis kunt gebruiken. Onze kwantitatieve doelstelling is groei realiseren in Europa en Azië.”

Hoe denkt Oilily die doelstellingen te gaan halen?
“De kwalitatieve doelstelling behalen doen we door onze creatieven te inspireren om te kijken naar andere, minder voor de hand liggende gebruiksmomenten van een product. Het ligt niet voor de hand om een trolley te gebruiken als poppenhuis, maar het is wel bijzonder als je een dergelijk product kunt aanbieden. De kwantitatieve doelstelling behaal je door je collecties op orde te hebben en attractief te maken. Hoe beter de collecties, hoe meer mensen ‘m willen verkopen, hoe meer consumenten je producten in huis halen.”

Is het niet heel moeilijk om in deze tijd te groeien als merk?
“Groei realiseren is altijd moeilijk. Maar het is mogelijk, ook in deze slechte tijd. Wat je niet moet doen, is je prijs verlagen. Er is namelijk altijd wel iemand die goedkoper is. Wat je wel moet doen, is hard werken, het best mogelijke product maken en dichtbij jezelf blijven. Een merk dat ook nu zijn nek durft uit te steken, wordt beloond door de consument op het moment dat ze weer wat meer te besteden hebben.”

Winkeliers hebben het op dit moment niet makkelijk… op welke manieren proberen jullie mee te denken met hen?
“Niemand heeft het gemakkelijk in deze tijd. Ook winkeliers niet. Wij proberen onze winkeliers op meerdere manieren te helpen. Allereerst, door een aantrekkelijk product met ‘hanger-appeal’ te creëren. Een product dat zo leuk is, dat je het moet kopen. Ten tweede, proberen we op tijd te leveren, zodat de winkelier zijn klanten niet hoeft teleur te stellen. En ten derde maken we elk seizoen bijzondere Point Of Sale materialen die ze aan de Oilily-klant kunnen meegeven. Dit seizoen hebben we een A4 pop-out postcard van een Russische Tsarina gemaakt die je zelf in elkaar kunt zetten of aan je beste vriendin kunt sturen. Ook onze magazines zijn altijd iets bijzonders. Dit seizoen zat er een heus Memory spel in.”