TOP

Nubikk naar België, John Terra terug bij Q&A en hoe shoppen Nederlanders voor de feestdagen?

Nubikk opent een brandstore in Antwerpen, de eerste winkel in België voor het Nederlandse schoenenmerk. Verder: John Terra is terug bij Q&A als operationeel directeur, modebeurs Brandshatch maakt de datum en eerste deelnemers bekend en hoe winkelen Nederlanders met de feestdagen in aantocht? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 28 oktober.

Foto: Nubikk

Nubikk opent eerste Belgische brandstore

Nubikk opent volgende week (november 2021) een brandstore in Antwerpen, op de Korte Gasthuisstraat 11. Dat kondigt het Nederlandse schoenenmerk aan op Instagram. Het is de tweede winkel voor het merk – de eerste opende in de zomer van 2019 in Amsterdam (foto) – en de eerste buiten de landsgrenzen. Nubikk opent de winkel in de aanloop naar het tienjarig bestaan in 2022. Het merk werd begin 2012 opgericht door Daan Baeten met het idee dat ‘mode en comfort hand in hand zouden moet gaan’. Nubikk begon met sneakers en boots maar de collectie is inmiddels veel breder, met naast schoenen ook kleding, tassen en accessoires. De kledinglijn werd kort na de opening van de Amsterdamse flagshipstore geïntroduceerd.

‘Nederlanders shoppen eerder, meer en vooral online voor feestdagen’

We shoppen deze feestdagen eerder, meer en vooral online. Dat blijkt uit een onderzoek van financieel dienstverlener Klarna onder duizend Nederlanders tussen de 18 en 66 jaar. Daaruit blijkt dat 12 procent van de consumenten al in september met hun feestaankopen is begonnen en nog eens 13 procent van plan is om nog voor Black Friday te gaan shoppen. Black Friday zelf blijft ook een belangrijk shopmoment: 39 procent van de Nederlanders geeft aan dit jaar zijn slag te slaan tijdens het kortingsfestijn, en dan voornamelijk online. Een deel van de consumenten – 20 procent – is ook van plan om meer uit te geven aan hun cadeaus dan vorig jaar. Onder jongeren (Gen Z en millennials) is dit percentage een stuk hoger, respectievelijk 34 en 40 procent. Klarna voorziet dat shoppen via livestream dit jaar een grote vlucht kan nemen bij deze doelgroep: meer dan de helft (53 procent van Gen Z en 57 procent van de millennials) blijkt geïnteresseerd te zijn in het volgen van livestream shopping-evenementen.

John Terra terug bij Q&A als operationeel directeur

Een nieuw gezicht bij Q&A Insights & Consultancy. John Terra start op 1 november 2021 als operationeel directeur bij de marktonderzoeker, of keert er eigenlijk terug: hij was eerder al werkzaam bij Q&A al als consultant en onderzoeksdirecteur retail. Daarna ging hij aan de slag bij Euretco en moederbedrijf EK/Servicegroup. In zijn nieuwe rol zal Terra de dagelijkse bedrijfsvoering van Q&A aansturen en is hij nauw betrokken bij de strategische beslissingen. Algemeen directeur Frank Quix gaat zich weer meer richten op de commerciële activiteiten. “We zijn blij dat John na drie jaar weer terugkeert in ons bedrijf”, laat Quix in een persbericht weten. “Als Q&A zijn we groeiende en met zijn aanstelling vertrouwen we erop nog verder te bouwen aan de professionalisering van ons bedrijf.” Ook Terra is blij om na drie ‘mooie en leerzame’ jaren bij Euretco weer terug op het oude honk te zijn. “Ik zie volop kansen, voor de organisatie maar ook voor mij persoonlijk.”

John Terra (links) en Frank Quix, foto: Q&A Insights & Consultancy

Brandshatch maakt datum en eerste namen bekend

Brandshatch heeft de datum en eerste namen van de wintereditie bekendgemaakt. De vakbeurs vindt plaats op 23 januari in DeFabrique in Utrecht – de zondag waarop ook Modefabriek wordt georganiseerd – en richt zich op mannen- en vrouwenmode in het midden-hoog segment. Onder de eerste deelnemers bevinden zich labels als Aímee the label, Baldessarini, Ecoalf, Femmes du Sud en Mud Jeans, meldt de organisatie in een persbericht. Meer merken worden binnenkort bekend gemaakt.

Nieuw in Berkel en Rodenrijs: Di Maschi en Di Donne

Berkel en Rodenrijs (Zuid-Holland) is een nieuw winkelconcept rijker, meldt de lokale nieuwssite Hart van Lansingerland. Ondernemers Bianca en Marcel Acda openden deze maand hun twee naast elkaar gelegen modewinkels Di Maschi en Di Donne (Italiaans voor ‘van de man en van de vrouw’) in de Zuid-Hollandse plaats, waar – de naam zegt het al – de Italiaanse stijl centraal staat. De retailers kopen hun collectie rechtstreeks in bij groothandels in Italië. Het ondernemerskoppel zit al vijventwintig jaar in de handel. Ze begonnen de verkoop van eigengemaakte sieraden en later ook vrouwenkleding op evenementen. Toen de evenementenbranche door corona stil kwam te staan, besloten ze uit te breiden met andere productgroepen en nieuwe afzetmogelijkheden te zoeken, met de eigen winkels als resultaat. Klanten kunnen hier naast hun sieradenmerk ook terecht voor kleding, tassen en accessoires.