TOP

Nu in Textilia #9: de mannenmodetrends voor zomer 2020, Arthur Feenstra van Only for Men en ontwerper Paul Smith


In Textilia #9, de mannenmodespecial, hebben we een exclusief interview met Arthur Feenstra van Only for Men. Ook spreken we de Britse ontwerper Paul Smith, nemen we een kijkje achter de schermen bij F.G. van den Heuvel in Den Haag en gaan we in op het vraagstuk hoe je een opvolger voor je bedrijf vindt. Verder: 6 pagina’s vol trends van Mehtap Gungormez voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper en Mode-icoon.

Interview met Arthur Feenstra van Only for Men en Atrium House of Brands: ‘Deze vier merken achten we kansrijk voor de wholesale’

Mannenmoderetailer Only for Men verkoopt sinds dit jaar vier eigen merken via wholesale onder de naam Atrium House of Brands: Dutch Dandies, Campbell, Victim en Donkervoort. Een nieuwe tak van sport, met potentie. Mede-eigenaar Arthur Feenstra: “Joop Jansen van Jansen-Noy in Sevenum benaderde ons drie jaar geleden. Hij had op het gebied van vrouwenmode zo’n fijne samenwerking met Van Toor Fashion en zocht zo’n zelfde samenwerkingspartner in het mannenmodesegment. Wij hadden er nooit over nagedacht, maar stonden er wel voor open, dus hebben we een voorstel gemaakt. Een seizoen later stapten ook De Heeren van Rinsma uit Gorredijk en Van Westen Mannen uit Zaamslag in.” 

Markt in cijfers: starters en stoppers in de modebranche

In de modebranche stoppen er meer winkels dan dat er opengaan. Dat geldt ook voor mannenmodezaken, blijkt uit de meest recente telling van de Kamer van Koophandel. Lang niet altijd is een faillissement de oorzaak van sluiting. Vakredacteur Renate Zoutberg legt uit: “De modebranche blijft een uitdagende business. Dat het niet iedereen lukt om er een goede boterham mee te verdienen, blijkt onder meer uit de recente update van de ABN Amro over het aantal faillissementen in de sector. De bank voorspelt dit jaar een stijging van 2 tot 5 procent, mede veroorzaakt door de grote concurrentie en de kleine marge.”

Mysteryshopper: wat is top bij Marc Edwards in Haarlem?

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Marc Edwards in Haarlem kreeg in mei 2019 een bezoek. Het assortiment is breed, van casual tot gekleed. De merken bevinden zich in het middensegment, het gehele assortiment heeft een smart casual uitstraling. Om het geheel te completeren is er ook in accessoires een breed aanbod, zoals sokken, riemen, hoeden van Stetson en shorts. Iedere klant kan hier terecht voor elk kleedmoment.

De trends voor zomer 2020: 12 pagina’s mannenmode

In de vrouwenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Mehtap Gungormez aan de hand van 6 thema’s uitgebreid zien wat de trends voor het zomerseizoen 2020 gaan worden. Plus: per thema tips voor de bijverkoop. “De jaren ’80 maken een flinke comeback. Vooral kleuren als neongeel en fluogroen zijn prominent aanwezig. Ook doublebreasted jasjes met een oversized eighties silhouet en brede schouderpartij zien we veel. De broeken zijn ruim van snit, voorzien van een hoge taille en het liefst ook bandplooien. De materialen zijn aan de ene kant glanzend en aan de andere kant grof en gemêleerd. Daarnaast zijn gekleurde ruiten- en rasterdessins een welkome aanvulling op de effen kledingstukken.”

Trends in de praktijk: hoe vertaal je de trendinformatie naar de winkelvloer?

Preppy outfits, neonkleuren, ruime silhouetten, natuurlijke elementen en tropische invloeden bepalen het mannenmodebeeld voor zomer 2020. Hoe vertaal je deze thema’s naar je assortiment en de winkelvloer? Laat je inspireren door ervaringsdeskundigen. Met Wout Strijker (mede-eigenaar Flair Fashion in Klazienaveen), Mireille Kester (stylist bij mannenmodemerk Tresanti), Rob Vollebregt (eigenaar en inkoper Rob Vollebregt in Naaldwijk) en Boris van Schie (eigenaar mannenmodewinkel Crème Fresh in Haarlem en Heemstede).


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


 

Achtergrond: opvolger gezocht

Ziel en zaligheid heb je in je winkel gestoken. Je wilt er niet aan denken ooit te moeten stoppen, maar dat moment nadert. Is er geen nageslacht dat de zaak wil overnemen, waar vind je dan een geschikte opvolger? En hoe regel je dat? Ondernemer Pieter Theelen van Modecentrum Frans Theelen met vier vestigingen, in Roggel, Panningen, Horst en Boxtel, wilde op zijn zestigste stoppen. Dan zou hij er 45 dienstjaren op hebben zitten met werkweken van 60 tot 70 uur en wilde hij van zijn oude dag gaan genieten. 

Mode-icoon: het rugbyshirt

Sommige items leggen een lange weg af voordat ze de status van mode-icoon bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat het rugbyshirt ooit een overhemd was met een strikje? Het rugbyshirt met zijn kenmerkende kleurrijke strepen, kleurblokken en witte kraag is typisch zo’n kledingstuk dat bij diverse types in de smaak valt. Hoewel het ooit is bedoeld als sportshirt voor rugby, wordt het nu gedragen door zowel fans van streetwear als kakkers, en door mannen en vrouwen. Al in 2017 is het shirt te zien in de campagnes van merken als Acne en Marc Jacobs en met de revival van de jaren ’90 zien we het kledingstuk nu steeds vaker terug in collecties.

Even Afrekenen: een kijkje achter de schermen bij F.G. van den Heuvel in Den Haag

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar eigenaar Hein Leversteijn van F.G. van den Heuvel in Den Haag geeft openheid van zaken aan de hand van het bongemiddelde. In het kloppende hart van politiek Den Haag is de mannenmodewinkel F.G. van den Heuvel gevestigd, die in 2012 werd overgenomen door arts Hein Leversteijn. “Zonder retailervaring”, bekent hij. “Ik was als jongen wel gevoelig voor mooie ontwerpen en design, maar heb gekozen voor geneeskunde.” In deze winkel kwam hij vroeger met zijn vader. “Via Oger Lusink vernam ik dat Van den Heuvel geen opvolger had, en om te voorkomen dat de heritage verloren zou gaan, hebben wij de zaak overgenomen. De cijfers zagen er solide uit, de winkel bestaat niet voor niets zo lang.”

In Close-up modeontwerper Paul Smith: “Ik kan uitstekend een blaffende hond nadoen.”

Wie is Paul Smith (72), de Britse modeontwerper van het gelijknamige merk? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 21 persoonlijke vragen. “Ik kan uitstekend een blaffende hond nadoen.” En wat is zijn favoriete winkel? “Ik zeg altijd dat het onmogelijk is om favorieten te kiezen, omdat het zo afhankelijk is van je humeur. Maar als het gaat om winkels, ben ik wel een beetje vooringenomen. Mijn winkel in Albemarle Street in Mayfair, Londen, is heel bijzonder. Naast veel kleding, heeft deze een ruimte met allerlei antiek en curiositeiten en een galerie met tentoonstellingen van fotografen, kunstenaars en meer.”


Wil je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.