TOP

Nu in Textilia #8: Kleine merken maken de winkel, Athleisure-trends voor zomer 2018 en Dr. Martens

Op dinsdag 4 juli 2017 is Textilia's special Street X Active verschenen. Met in deze editie 6 pagina's met dé Street X Active-trends voor zomer 2018, een achtergrondverhaal over hoe kleine merken een winkel kunnen maken, een profiel van Dr. Martens en een bezoek van de mysteryshopper.

Achtergrond: kleine merken maken de winkel

Lig jij wel eens wakker omdat een bekend merk dat je verkoopt een eigen winkel vlakbij opent? Niet nodig, zeggen collega’s en deskundigen. Juist met kleinere labels kun je je profileren en je winkel uitbouwen als merk. ‘Hoe aparter, hoe beter.’ We vragen het vier experts: Carla Ham van inkoopadviesbureau Buying Support, Bart van Hylckama van Baretta Jeans in Den Haag, Bob Rijnders van Butcher of Blue in Hoogland en Marloes Swinkels van de  webshop Keep it Secret Store.

Trends: 6 pagina’s inspiratie Street X Active voor zomer 2018

“De ontwikkelingen op het gebied van athleisure (de versmelting van active- en casualwear) zet gestaag door”, weet Textilia’s trendforecaster Jan Agelink. “Enerzijds zijn er technische ontwikkelingen die we doorvertaald zien naar nieuwe productiemethoden, slimme stoffen voor kleding en footwear en ergonomische silhouetten. Anderzijds ontstaan er door de vermenging van stijl ideeën nieuwe concepten voor op straat, maar toch ook leuk en handig als we een sprintje willen trekken.” Laat je inspireren door 6 door Agelink samengestelde trendpagina’s.

Markt in cijfers: deze merken zijn het grootst op social media (en waarom een hoge engagementscore niet altijd positief is)

IIZT: Social War-rapportage eerste helft 2017Zie je veel interactie met je merk op social media? Dat is niet altijd positief, zo blijkt uit de Social War-rapportage over de eerste helft van 2017 van IIZT, dat onderzoek doet naar de prestaties van merken op social media. 

Profiel Dr. Martens: ‘We hebben een duidelijke missie’

Van ‘zwaar alternatief ’ tot een van de lievelingen van de modewereld; Dr. Martens heeft de wind mee. Het Britse schoenenmerk groeit hard in Nederland. Rafshan Amir (35) is verantwoordelijk voor de Benelux: ‘We passen goed in Nederland, het mag hier allemaal wel wat stoerder en steviger zijn’

Een kijkje in de kassa bij Maha in Amsterdam

Sneakers zijn big én razendsnelle business, merken Dian Iskandar en Saskia van Hofwegen. Toch kiezen de eigenaren van vrouwenstreetwearwinkel Maha in Amsterdam voor een gevarieerd assortiment. ‘Het liefst zoeken we de grenzen op’. In de rubriek Even afrekenen kijken we naar bongemiddelde in hun winkel.

Mode-icoon: de Converse All Star

Als er één mode-item op dit moment niet is aan te slepen, dan is het wel de sportieve schoen. Sneakers zijn in een aantal seizoenen serieuze business geworden, waarbij de nieuwe modellen elkaar in duizelingwekkend tempo opvolgen. In die ratrace is een opmerkelijke positie weggelegd voor de All Stars van Converse. Ruim een eeuw na de release ervan, is de sneaker nog steeds een allemansvriend die nooit uit de mode lijkt te raken.

Mysteryshopper bij Rambam in Eindhoven

In hartje Eindhoven, aan het eind van de Rechtestraat, ligt op de hoek de groots opgezette jeanswinkel Rambam. Het prachtige pand springt direct in het oog. Hoe beoordeelde onze mysteryshopper de winkel? Lees in het de special Street X Active.


Close-up: Rob Harmsen, mede-eigenaar van de denimmerken Eat Dust en Girls Of Dust

Wie is Rob Harmsen (49), mede-eigenaar van de denim/workwearmerken Eat Dust en Girls Of Dust (G.O.D.)? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 15 persoonlijke vragen. “Ik kan niet zonder mijn zakmessen. Ik heb er een stuk of vijftig en draag er elke dag één bij me. Handig om iets mee te openen of een appel te schillen. Soms vergeet ik mijn mes thuis te laten als ik ga vliegen. Dan verstop ik hem voor zolang in een bloempot op het vliegveld.”


Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen-icoon