• No products in the cart.
TOP

Nu in Textilia #8: de Street X Active-trends voor zomer 2020 en hoe koop je succesvol in?


In de Street X Active-special van Textilia brengen we 12 pagina’s vol trends van Jan Agelink voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. Verder: een exclusief interview met de ceo van Daily Paper, een achtergrondverhaal over hoe je slim kunt inkopen en een kijkje in de kassa van Afura Store uit Amsterdam. En uiteraard de vaste rubrieken Mysteryshopper, Mode-icoon, Markt in cijfers (over streetwear) en Close-up.

Interview met Jefferson Osei van Daily Paper: ‘We worden nu gezien als volwaardig label’

Streetwearlabel Daily Paper is op dit moment een van de bestverkochte merken in Nederland. Ondertussen wordt gewerkt aan een internationale strategie, ontplooiing van het merk en het triggeren van de veelzijdige fans, vertelt mede-eigenaar Jefferson Osei. “Er valt nog zoveel te behalen.”

Markt in cijfers: het Streetwear Impact Report

Het uitgebreide Streetwear Impact Report van online platform Hypebeast uit mei 2019 geeft interessante markt- en consumenteninzichten in het nog steeds toonaangevende streetwearsegment. Zo worden bijvoorbeeld de leveringen in gelimiteerde drops absoluut gewaardeerd. Margreet Anches:  “Streetwear profileert zich al seizoenen nadrukkelijk op de modemarkt en het succes ervan dendert onverminderd door. Coolness, comfortabele kleding, exclusiviteit, het gevoel van community en status: dit zijn om te beginnen de belangrijkste redenen voor de aanschaf van streetwear.”

Even afrekenen: wat is het bongemiddelde bij Afura Store in Amsterdam?

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar eigenaar Victor ter Hark van Afura Store in Amsterdam geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Dat streetwear meer in zich heeft dan grote logo’s en bekende retro hypelabels laat Afura Store goed zien. Ter Hark: “Draagbaar, maar eigen. Dat vinden wij tof.”

Trends: 12 pagina’s inspiratie Street X Active voor zomer 2020

In de Street X Active-special van Textilia laat trendforecaster Jan Agelink aan de hand van 6 thema’s uitgebreid zien wat de trends voor het zomerseizoen 2020 gaan worden. Plus: per thema tips voor de bijverkoop. “Sinds een paar seizoenen is het ‘utility’-thema duidelijk aanwezig; functionele accenten en vormgeving die voor een grafisch karakter en stoere vormgeving zorgen. Deze trend zet door in combinatie met een outdoorgevoel.”

Trends in de praktijk: zo vertaal je ze naar de winkelvloer

Kleuren en dessins, vintage en futurisme en relaxte comfortwear versus tailored silhouetten: hoe ga je de trendthema’s van de vorige pagina’s vertalen naar je assortiment en de winkelvloer? Inkoper Marlies van der Linde (eigenaar/inkoper bij Marlies in Delft), Sander Niesthoven (eigenaar/inkoper van Ongestuukt in Alphen aan den Rijn), stylist Clyde Semmoh (onder andere Esquire), Deirdre Achterberg, visual merchandiser bij Designing Haaker in Badhoevedorp vertellen hoe zij dit doen.


Wil je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


 

Ondernemen: tips voor succesvol inkopen

Inkopen is een van de leukste taken van een mode-ondernemer, maar ook een van de moeilijkste. Want je bent collectioneur en budgetbewaker tegelijk. Ervaringsdeskundigen geven praktische tips. “Door een goede voorbereiding en altijd ‘on top of your business’ te zitten kunnen we ver komen”, meent Matthijs van Tilburg, inkoper mannenmode en jeans bij Van Tilburg Mode & Sport in Nistelrode. “Mijn advies voor inkopers is daarom: analyseer je cijfers en je doelgroep en maak op basis daarvan een inkoopplan.”

Mode-icoon: het wielrenbroekje

In de mode is de scheidslijn tussen cool en niet-cool, dun. Denken we het ene moment massaal dat de legging, het heuptasje of brede schouders ‘eens maar nooit meer’-gevallen zijn, een ander moment zijn deze items dankbare kaskrakers. En daar is wéér een item waarvan menigeen lange tijd dacht dat het diep was opgeslagen in het nationale geheugen. Het wielrenbroekje, populair in de jaren ’80 en ’90, is bezig met een opvallende comeback. Het weet in rap tempo de trendy voorhoede te overtuigen en naar verwachting volgt het grote publiek vanzelf.

Mysteryshopper: wat zijn de tips voor 247/Premium Supply Store in Nijmegen?

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. 247/Premium Supply Store in Nijmegen kreeg in mei 2019 een bezoek. De Houtstraat ligt op steenworp afstand van het winkelhart van Nijmegen. Toch lijkt het geen makkelijke plaats voor een streetwearwinkel. Er lopen weinig mensen en de straat is geen aanlooproute naar het stadscentrum. De klanten van 247/Premium Supply Store komen waarschijnlijk gericht. Over de service: “Wanneer wij een aantal vragen stellen over de maten van de sneakers is duidelijk dat wij hier te maken hebben met kenners.”

Close-up: Ewout Key Rameijer van Amsterdenim

Wie is Ewout Key Rameijer (44), directeur bij jeansmerk Amsterdenim? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 15 persoonlijke vragen. Bijvoorbeeld over zijn favoriete kledingstuk: “Een zwart T-shirt en soms een witte. Simpel, sterk en puur. Beter kan het niet. Het leidt niet af en kleedt goed af. Die van Zeeman zijn prima.”


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.