TOP

Nu in Textilia #7: Zomertrends 2018, Alix the Label en moslima’s en mode

Op vrijdag 30 juni 2017 verschijnt Textilia's vrouwenmodespecial. Met in deze editie 17 pagina's met dé trends voor zomer 2018 van Christine Boland, een interview met Alix the Label, de impact van modebewuste moslimas op de Nederlande modebranche, een bezoek van de mysteryshopper, stylingtips voor de palazzo en shorts, en nog veel meer.


12 pagina’s vrouwenmodetrends van Christine Boland voor de zomer van 2018

We leven in een turbulente tijd. Overal in de wereld domineren conflicten het nieuws. Textilia’s trendforecaster Christine Boland: “Vooroordelen voeden de vervreemding en dat leidt tot versplintering en verdeeldheid. Wat we nodig hebben, is de dialoog aangaan om al die verschillen te overbruggen. Fashion en design nemen hierin het voortouw door tegenovergestelde werelden bij elkaar te brengen in één outfit of ontwerp. In dit spanningsveld zien we de vernieuwing, daar ligt de inspiratie.” Kijk maar op de twaalf door Boland samengestelde trendpagina’s!

Zo modebewust zijn moslima’s: wat is de invloed op de modebranche?

We kunnen bijna niet om de trend heen: moslima’s zijn in de mode. Hoofddoeken en bedekte kleding sieren de catwalks en campagnes van modehuizen. Het modebeeld verandert en de vraag is: wat is hiervan de impact op de Nederlandse retailmarkt? We vragen het onder meer Hannan Kabouh, oprichter en eigenaar webshop Mardiyah.nl, Abdelaziz Aouragh, marketingexpert en auteur en oprichter Pure Safy Branding, Loubna Sadoq, oprichter hijabmerk Sadoq en Max Dekker, consultant merkpositionering en assortiment-concept.

Interview: ‘Alix is een stoere rockchick, de Kate Moss van vroeger’

Wie verkoopt er nou een vrouwenmodemerk zonder kleding te laten zien? Het is hoe Rens Netten en Olivia Wierda, de jonge oprichters van Alix the label, in 2014 beginnen. Met het verhaal over een vrouw die inmiddels bekend is bij 200 verkooppunten. Alix.

Mysteryshoper: BrandMission in Haarlem

BrandMission – ‘stoere eco en fair fashion’ – is gevestigd aan het begin van de Zijlstraat en wordt omringd door monobrandwinkels van merken als Betty Barclay en Caroline Biss. Volgens de mysteryshopper kan er een hoop verbeterd worden bij deze winkel. Maar wat vindt de eigenaar van BrandMision daar van?

Mode-icoon: de Chanel 2.55

Eén van de bekendste tassen ter wereld is de 2.55 van Chanel, hét symbool van verfijnde Franse luxe en elegantie. De klassieke doorgestikte leren tas met goudkleurige ketting staat op het verlanglijstje van menig fashionista, die daar met liefde minstens een maandsalaris voor bij elkaar spaart. En dat terwijl het model al meer dan zestig jaar geleden is gelanceerd.

Interview met Marc van Hilst, directeur Röling Import: ‘Ik heb een heilig geloof in de fysieke winkel’

Röling Import maakte in de jaren ’70, ’80 en ’90 vrouwenmodemerken als Bruestle, Mondi en Louis London groot in Nederland. Marc van Hilst liep als kind al rond in de showrooms van familiebedrijf, dat zich richt op het hogere prijssegment in vrouwenmode. Sinds 2000 staat hij zelf aan het roer. ‘De hele benaming zomer- en wintercollectie moet weg’  

Stylingtips broeken: de palazzo en shorts

De zomer van 2018 is het seizoen van de luchtige broekmodellen. Met lange wijde pijpen of juist kort. De juiste styling toont dat deze broeken niet alleen geschikt zijn voor naar het strand, maar ook prima kunnen op het werk of naar een borrel.

Even afrekenen: wat is het bongemiddelde bij Cartoux in Maassluis?

Het was de droom van Yvonne en Marianne van der Boor om een conceptstore te openen waar mensen voor willen omrijden. Dat is gelukt met Cartoux in Maassluis. Het contrast tussen de weinig opvallende Doctor Kuyperkade en de bonte verzameling van kleding en lifestyleproducten, verspreid door het rijke decor van onder andere illustraties aan de muur, vintage meubilair en accessoires en talloze planten, is op z’n minst bijzonder te noemen. 

Markt in cijfers: omzet detailhandel oktober 2016 – maart 2017

Maart was een topmaand voor de mode- en schoenendetailhandel, blijkt uit de cijfers van het CBS over de periode oktober 2016 tot en met maart 2017. Sowieso gaat het weer de goede kant op met de omzetten van mode- en schoenenwinkels. Pieter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS, legt uit.

Close-up met Eva Harkema van Milla Amsterdam

Wie is de mens achter Eva Harkema (29), oprichter en directeur van modelabel Milla Amsterdam? In de rubriek Close-up beantwoordt zij 13 persoonlijke vragen. “Ik heb jaren aan autoracen heb gedaan. Ik kwam er op mijn twintigste mee in aanraking via mijn vader en broer en heb jaren op wedstrijdniveau geracet in Nederland, België en Duitsland. “

Mode-icoon: de mom jeans

Van simpel kledingstuk of accessoire tot mode-icoon: sommige items leggen een lange weg af voor ze deze status bereiken. Een van de meestverkochte broeken van de laatste seizoenen is de ‘mom jean’. Best knap voor een model dat geassocieerd wordt met moeders (tenzij je een coole moeder hebt natuurlijk). En wist je dat de mom jeans eerst anders heette?

 


Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen-icoon