TOP

Nu in Textilia #13: Special Smart Retailing

In Textilia #13: Markt in cijfers; herstelt de modemarkt? Interview met Elise van Wonderen, oprichter van webshop Modemusthaves.com. Verder: de Powerlist met de top 100 beste Nederlandse mode-ondernemers en een achtergrondverhaal over oneerlijke concurrentie. Plus: de kwestie, hoe bouw je een merk met social media?

Interview: Elise van Wonderen

Elise van Wonderen begon tweeënhalf jaar geleden met haar webshop Modemusthaves.com en runt inmiddels een bedrijf met tien medewerkers, een megaomzet en tienduizend volgers op social media. Elise: ‘‘Dit jaar wil ik qua omzet 250 procent groeien.’’

Markt in cijfers

In de maanden april, mei en juni van 2013 noteerden non-food winkels voor het negende kwartaal op rij een omzetdaling. Wel was dit de kleinste omzetdaling in een jaar tijd en wisten kledingwinkels te herstellen van het slechte, eerste, relatief koude kwartaal. Gino Thuij van GfK legt uit.

De Powerlist

Met trots presenteert Textilia voor het eerst de Fashion Powerlist, een lijst met de 100 meest invloedrijke, inspirerende en innovatieve modeprofessionals van Nederland. De afgelopen zes maanden hebben lezers via www.textilia.nl namen van modeprofessionals doorgegeven, die volgens hen een plaats verdienen op de Powerlist. De redactie van Textilia en een onafhankelijke vakjury hebben daaraan favorieten toegevoegd.

Achtergrondverhaal: oneerlijke concurrentie

Ondernemers op een dure locatie zien met lede ogen aan dat online concurrenten op goedkope bedrijventerreinen steeds meer consumenten trekken. De vraag is er immers wel, want meer dan de helft van de consumenten vindt het prettig om artikelen van een webshop op een bedrijventerrein ook fysiek te kunnen bekijken, blijkt uit GfK-onderzoek voor Textilia.

De kwestie: hoe bouw je een merk met social media?

Als gevestigd modemerk kun je tegenwoordig niet zonder een uitgekiende social media-strategie. Ook voor startende modeondernemers zijn Facebook, Twitter en Instagram ideaal om naamsbekendheid te genereren. Maar hoe bouw je een merk met social media? Tip 1: Bouw je merk samen met de doelgroep. Verdere tips? Het staat in Textilia.

Meer lezen?

Wil je meer weten over deze onderwerpen? Je kunt het allemaal lezen in de nieuwe Textilia. Ben je nog niet geabonneerd? Bekijk hier de mogelijkheden!