TOP

Nu in Textilia #12: Kleurkaarten voor winter 2020-2021, Hutspot, de bontjas en Rubia Boutique in Roosendaal

In de nieuwste Textilia, die vrijdag 6 december is verschenen, de nieuwe kleurkaarten met de modekleuren voor het winterseizoen 2020-2021, mét uitleg van onze trendforecasters. Verder een interview met ceo Nick van Aalst van Hutspot, marktcijfers over direct-to-consumer-verkoop, een blik op het bongemiddelde van Rubia Boutique in Roosendaal en combinatietips voor de nieuwe modekleuren.

Interview met ceo Nick van Aalst van het lifestyleconcept Hutspot

Het Nederlandse lifestyleconcept Hutspot breidt uit. Inmiddels zijn er acht winkels, lonkt het buitenland en is er sinds 2018 is een eigen kleding- en lifestylecollectie. Ceo Nick van Aalst: “Wij hebben onszelf nooit een conceptstore genoemd, maar een platform dat aan getalenteerde kunstenaars, merken en ondernemers een commerciële omgeving biedt. Hutspot is de springplank. Goede voorbeelden zijn brillenmerk Ace & Tate en sieradenmerk By1oak. Wij konden ze een plek geven om uit te proberen en te groeien. Ace & Tate runt nu eigen winkels en de eigenaren van By1oak kunnen nu leven van hun sieradenlijn. Zij zijn precies de reden dat we Hutspot zijn begonnen.”


Markt in cijfers I: Direct to consumer: partner of duivel voor de retail?

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten geeft de voorkeur aan de multibrandwinkel boven de monobrandstore. Dit blijkt uit het rapport ‘Direct to consumer: partner of duivel voor de retail?’ van ABN Amro. Henk Hofstede, sector banker retail bij ABN Amro: Steeds meer merken gaan rechtstreeks aan de consument verkopen. Met name de online kanalen maken dit mogelijk. Toch geeft de meerderheid van de Nederlanders nog steeds de voorkeur aan multibrandwinkels. Ze willen producten kunnen vergelijken en hebben het idee dat er bij een monobrandwinkel minder te kiezen valt. Dat is goed nieuws voor de multibrandretailer, die slim kan inspelen op deze ontwikkeling.”


Markt in cijfers II: Omzetontwikkeling derde kwartaal 2019

Het was een moeizame zomer voor de modebranche, blijkt uit de derde kwartaalcijfers van de Fashionscan van GfK voor Inretail. De hardste klappen vielen bij de fysieke winkels, die hun omzet met 8,5 procent zagen dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Edwin Belt van Inretail: “De zomer van 2019 was teleurstellend voor de modebranche. Waar we het eerste halfjaar nog neutraal afsloten, daalde de omzet in het derde kwartaal.”

Bij de kleurkaarten: hoe maak je combinaties met de nieuwe modekleuren?


Beurzen: wat is er in het nieuwe inkoopseizoen te zien en te doen?

De verschillende modebeurzen en events praten bezoekers het komende inkoopseizoen tot in de puntjes bij over de nieuwste trends op het gebied van mode, duurzaamheid, social media en andere actuele retailonderwerpen. Wat is er allemaal te doen in Berlijn, Florence, Londen, Parijs en natuurlijk Amsterdam?


Mode-icoon: de bontjas

Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat er wetten bestonden die bepaalden wie welke bontsoort mocht dragen? Het is niet eens zo lang geleden dat de bontjas wordt beschouwd als een luxe statussymbool. Maar anno 2020 willen zelfs de rijksten der aarde er niet meer in gezien worden. We zien de jas weliswaar veelvuldig terug op de catwalk en in het straatbeeld, maar in negen van de tien gevallen gaat het om exemplaren van nepbont of teddy. Hoe anders is dat in de tijd waarin de mens nog zelf op jacht moet.


Retailen volgens zussen Mieke en Martine van Dommele van Rubia Boutique in Roosendaal

De eigenaren van Rubia Boutique in Roosendaal zijn zussen. Voor Mieke en Martine van Dommele kwam met deze vrouwenmodewinkel een droom uit. Hun stijlen verschillen, maar dat zorgt juist voor een aantrekkelijke mix in het aanbod. Rubia Boutique zit op de hoek van de oude Markt en de Raadhuisstraat, volgens Mieke van Dommele (47) de mooiste winkelstraat van Roosendaal. Samen met haar jongere zus Martine (44) is ze eigenaar van de vrouwenmodewinkel. De naam Rubia betekent ‘blond’ in het Spaans. Mieke, met een lach: “Als je ons samen ziet, snap je waarom.”


Close-up Matthieu Jansen, eigenaar van accessoirelabel Le Bonnet

Wie is Matthieu Jansen (34), eigenaar van accessoirelabel Le Bonnet en model bij Republic? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 18 persoonlijke vragen. “Ik geef niet zoveel geld uit aan kleding en ik heb niets met auto’s, tassen of absurde hobby’s. “Ik ben wel verslaafd aan jassen. Ik heb een paar mooie leren exemplaren, een tweedehands lammy coat en een paar tijdloze carcoats die ik nooit kwijt wil. Jassen en schoenen kunnen wat mij betreft een outfit maken.”


BESTEL NU DE NIEUWE KLEURKAARTEN OF NEEM EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA