TOP

Nu in Textilia #10: dé beurstrends voor zomer 2019, interview met BALR. en het safari-jasje

In de nieuwste Textilia, die vrijdag 3 augustus is verschenen, 9 pagina's met trends van de beurzen, een interview met Demy de Zeeuw, mede-oprichten en eigenaar van BALR., marktijfers uit de modebranche, de rubrieken Even Afrekenen en Close-up en in Mode-icoon aandacht voor het safari-jasje.

Interview met Demy de Zeeuw, mede-oprichter en eigenaar van Balr.: ‘De winkel in de Kalverstraat heeft ons een aardige boost gegeven’

Van een internationaal hypemerk tot een veelzijdig fashionlabel voor mannen en vrouwen. Balr. is toe aan een nieuwe fase, waarbij het inzet op wholesale. Mede-oprichter/eigenaar Demy de Zeeuw: “We waren simpelweg nog niet klaar voor dat strakke ritme. Nu zijn we dat wel.”

LEES OOK: Waarom Balr. blijft scoren: ‘we willen niet afhankelijk zijn van een hype’


Een kijkje in de kassa en achter de schermen bij vrouwenmodewinkel Queens in Alkmaar

Het wordt winkeliers vaak aangeraden: wees curator van je eigen  winkel. Dat het maken van persoonlijke keuzes werkt, bewijst Petra Zijlstra al 27 jaar in haar vrouwenmodewinkel Queens in Alkmaar. De circa twintig merken die Petra Zijlstra verkoopt weerspiegelen haar smaak en levensstijl. Ze promoot graag fairtradeproducten en Nederlandse merken als Zenggi, Alchemist, Kyra & Ko en Japan TKY. “Hier vind je mijn persoonlijke selectie uit het aanbod van de leveranciers.”

LEES OOK: Even afrekenen bij Queens in Alkmaar: ‘Met kleding die meer kost, doe je ook langer’


Mode-icoon: het safari-jasje

Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat het safari-jasje door Yves Saint Laurent op de modekaart werd gezet?


Close-up: Jarno Halberts, eigenaar van agentschap L’élue collectif, voor o.a. Rika, Band of Outsiders, Neuw en Raiine

Wie is Jarno Harbers (36), eigenaar van L’élue collectif, een agentschap voor merken als Rika, Band of Outsiders, Neuw en Raiine. In de rubriek Close-up beantwoordt hij 17 persoonlijke vragen. “Mijn stijlregel luidt: draag boven de 30 jaar alleen nog leren schoenen. Ik draag weliswaar laarzen in plaats van schoenen, maar verder houd ik me zoveel mogelijk aan die regel. Het liefst loop ik op cowboylaarzen; daar voel ik me fijn in.”


Markt in cijfers: omzetontwikkelingen modebranche in het tweede kwartaal van 2018


Gespot op de beurzen voor 2019: zomertrends vrouwenmode, mannenmode, Street X Active en schoenen


Vrouw klassiek

In de zomer van 2019 gaan we een explosie van kleur en prints zien in de vrouwenmode. Het pak (colbert en pantalon) is nog steeds een belangrijk item, en is er nu ook in opvallende kleuren. Daarnaast is de overhemdjurk prominent aanwezig en breekt de kleur geel door.

Vrouw trendy

Na de kimono en de kaftan kunnen vrouwen in een zijden pyjama de straat op. Daarnaast domineren kleurrijke overall prints het mode-aanbod en waagt de trendy consument zich aan een nieuwe, gedurfde kleurencombinatie: roze met rood.

LEES OOK: Hoe vertaal je de vrouwenmodetrends voor zomer 2019 naar je modezaak?

Man klassiek

Comfort is niet meer weg te denken uit de mannenmode. Volgend jaar zomer gaat dit vooral gepaard met stijlvolle, maar enigszins subtiele details. Daarnaast overheersen de groentinten en vallen jasjes met effect op. 

Man trendy

Het trendy mannenmode-aanbod omvat een veelheid aan vrolijke kleuren en prints. De tropische dessins en de populaire camp  collar-shirts doen hun best om mannen uit hun comfort zone te halen. 

Street X Active

In het street- en activewearsegment kun je alle kanten uit met kleur. Of je nu voor fel neon kiest, voor zachte pasteltonen of een combinatie: alle opties staan garant voor een instant zomers gevoel. Kijk daarnaast uit naar Amerikaanse sportmode, enorme zakken en transparante festivalitems.

Trends schoenen

De opmars van de sneaker zorgt ervoor dat bij vrouwen ook de vraag naar comfortabele platte schoenen toeneemt, variërend van ballerina’s tot sandalen. Voor zomer 2019 zijn er naast zwart, wit, neutrale- en pasteltinten, veel opvallende, vrolijke 
kleuren.


Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

 

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen-icoon