TOP

Nu in Textilia #1: Wintertrends 2017-2018, Bellamy Gallery en de toekomst van het winkelgebied

Op vrijdag 13 januari 2017 verschijnt de eerste Textilia van het jaar en we beginnen met een dikke vette vrouwenmodespecial. Met in deze editie dé trends voor winter 2017-2018 van Christine Boland, een interview met Bellamy Gallery, stylingtips voor de 7/8-broek en de legging, een bezoek van de mysteryshopper, 8 pagina's bodyfashion en nog veel meer.

NIEUW CONCEPT: MOBIELE RETAILERS

Eind mei 2016 maakte Bellamy Gallery een vliegende start met de opening van drie winkels. Inmiddels zijn er vijf, vaak op flexibele locaties. “We willen de vrijheid hebben om snel weer weg te kunnen”, zegt medeoprichter Imke Bens.

12 PAGINA’S TRENDS VROUWENMODE WINTER 2017-2018

“Door de problemen in de wereld heerst er een enorme spraakverwarring”, aldus Textilia’s trendforecaster Christine Boland. “Het antwoord hierop in modetrends is letterlijk gespiegeld en daardoor positief. Mode gaat weer echt over kleding, details en mooie stoffen en dessins. In prachtige kleuren. Er wacht ons een inspirerende tijd.” En dat zie je op de  twaalf door Boland samengestelde trendpagina’s! 

ACHTERGROND: DE WINKEL ALS ONTMOETINGSPLEK

Retailers experimenteren volop met branchevervaging in hun winkel. Horeca is daarbij voor veel retailers een serieuze optie. Een hapje en een drankje houden de consument binnen en de winkelstraat levendig. De uitvoering van deze mixretail is helaas niet zo eenvoudig.


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


 

EVEN AFREKENEN: WAT IS HET BONGEMIDDELDE BIJ FLEUR IN ROTTERDAM?

Van een A-locatie in het centrum van Rotterdam naar de opkomende Pannekoekstraat in het Laurenskwartier: vrouwenmodewinkel Fleur verhuisde precies een jaar geleden en dat bleek een schot in de roos.

MARKTCIJFERS: DE TOEKOMST VAN WINKELGEBIEDEN

Zes op de tien consumenten verwachten de komende vijf jaar even vaak te winkelen in winkelgebieden. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow-onderzoek dat GfK eind 2016 heeft uitgevoerd onder 5.000 consumenten. Belangrijke trekkers: zowel grote ketens als kleine boetieks én parkeergelegenheid. Jorij Abraham, program manager van Shopping2020 verklaart de conclusies.

BROEKENTRENDS WINTER 2017-2018

Eén blik op de broeken voor komend seizoen en je weet: dit gaat een veelbelovend najaar worden voor deze productgroep. Met classy prints, oversized broeken en sporty chic modellen voor wie inzet op de actuele athleisuretendens, zijn de stylingopties eindeloos.

HOE STYLE JE DE NIEUWE BROEKEN?

Sommige broekentrends voor winter 2017-2018 zijn misschien even wennen. Maar koop de nieuwe modellen gerust in. Want met de juiste styling laat je zien dat ze niet zijn voorbehouden aan trendsetters met maat 36.

‘ONZE KLEDING ZIET ER RIJK UIT, MAAR IS WEL BETAALBAAR’

Het Deense vrouwenmodemerk Coster Copenhagen hoopt de komende jaren in Nederland te groeien van 36 naar ongeveer honderd verkooppunten. Directeur Chris Coster: “Vooral het laatste halfjaar zien we dat klanten ons volledig begrijpen.

MODE-ICOON: DE PALAZZOBROEK

In Textilia duiken we regelmatig in de geschiedenis van een mode-icoon. Goed voor je vakkennis en een mooi verhaal om aan je klant te vertellen. Dit keer: de palazzobroek.

MYSTERY SHOPPER: SUUS IN UTRECHT

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mystery shopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Voor de special vrouwenmode ging onze mystery shopper op bezoek bij vrouwenmodewinkel Suus in Utrecht. 

MARKTCIJFERS: OMZETONTWIKKELING DETAILHANDEL MEI-OKTOBER 2016

Kledingwinkels hebben de weg omhoog weer gevonden, blijkt uit cijfers van het CBS over de periode mei tot en met oktober 2016. De lange nazomer heeft echter wel zijn sporen achtergelaten, wat gelukkig goed werd gemaakt in oktober. Peter Hein van Mulligen van het CBS legt uit.

‘ALS IETS EEN TREND WORDT, HAAK IK AF’

In de rubriek Close-up zitten we op de huid van een modeprofessional. Deze keer: modeontwerper en ondernemer Carola van Benthum (43).

4 PAGINA’S TRENDS BODYFASHION WINTER 2017-2018

“Ondermode wordt bovenmode en nachtelijke outfits mogen ook rustig overdag gezien worden”, aldus Textilia’s trendwatcher Margreet Anches. “Komend najaar manifesteert bodyfashion zich duidelijk op meerdere fronten. Zo omarmen functie en vrijetijd elkaar nog wat steviger en speelt ook de actuele – en multifunctionele – unisekstendens een rol. Goed nieuws voor ondernemers, want al deze ontwikkelingen brengen interessante mogelijkheden met zich mee.”

MODE-ICOON:DE PUMP

In Textilia duiken we regelmatig in de geschiedenis van een mode-icoon. Goed voor je vakkennis en een mooi verhaal om aan je klant te vertellen. Dit keer: de pump.

 


Wil je het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.