TOP

Nu in Textilia #1: dé modetrends voor winter 2020-2021 en hoe vertaal je deze naar de winkelvloer?

In de eerste editie van Textilia in 2020, de vrouwenmodespecial, pakken we opnieuw flink uit. Meer dan 100 pagina’s, waaronder 19 pagina’s vol trends van onder meer Christine Boland voor het nieuwe inkoopseizoen: ook voor broeken, winterjassen en schoenen. Plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. Verder: een exclusief interview met Jan Paul van Toor over Moscow, een profiel van Dante6 en een achtergrondverhaal over gemengde gevoelens over The Mall of the Netherlands. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mode-icoon en Close-up en meer!

Interview met Jan Paul van Toor over de overname van Moscow

Het idee dat het Nederlandse kledingmerk Moscow na het faillissement halverwege 2019 zou verdwijnen, stond ceo Jan Paul van Toor niet aan. Daarom voegde hij het label direct toe aan zijn familiebedrijf Anna van Toor. “Ik vind het een van de beste merken in het segment.” In het interview vertelt hij over zijn plannen met het merk. “Ik wil een bepaalde exclusiviteit voor het merk én samenwerken met winkeliers die het merk goed begrijpen. Moscow is met liefde gemaakt en moet zo ook verkocht worden.”

Christine Boland presenteert de trends voor winter 2020-2021

In de vrouwenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Christine Boland aan de hand van 6 thema’s uitgebreid zien wat de trends voor het winter 2020-2021 gaan worden. Plus: per thema tips voor de bijverkoop. “De grens tussen mens en technologie vervaagt, er ontstaat een nieuwe werkelijkheid en de ontwikkelingen zijn ongrijpbaar, onzicht-baar en overweldigend. De mens zoekt houvast, een ijkpunt en iets herkenbaars. Klassieke iconen worden gekoesterd, uitvergroot, ver-mengd en opnieuw vormgegeven.”

Nog meer trends in deze editie:

  • Trends broeken winter 2020-2021
  • Trends jassen winter 2020-2021
  • Trends schoenen winter 2020-2021
  • Trends Street X Active winter 2020-2021

Vrouwenmodetrends in de praktijk: van inspiratie naar de winkelvloer

De trendthema’s op trendpagina’s in de vrouwenmodespecial lopen uiteen van uitgesproken minimalisme tot uitbundige vormen en kleuren. Tegelijkertijd zoeken we naar meer duurzaamheid. Hoe ga je dit vertalen naar je winkel? “Mijn focus is dat consumenten een eigen stijl ontwikkelen, want dat is duurzaam.” Tips van stylist Ashna Chatta (ethical fashion stylist), visual merchandiser Mirjam du Maine (Stijl Retail Design) en inkoper Alexandra van Lennep (Fauv in Waalwijk).

Achtergrond: wat brengt The Mall of the Netherlands teweeg?

Het nieuwe megawinkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands wordt later dit jaar officieel geopend in Leidschendam. Naar verwachting reikt de impact van het prestigeproject verder dan de regionale retail. “Een goed voorbeeld van hoe bestaande winkelmeters kunnen worden opgeknapt.”. Sommige retailers waren enthousiast, wat je niet kunt zeggen van de omliggende gemeenten. Leiden, Wassenaar en Voorschoten stapten naar de rechter om het project tegen te houden, bang dat retailers in deze regio zouden lijden onder de komst van het enorme winkelcentrum. In dit achtergrondverhaal meer over de totstandkoming van het winkelcentrum.


Neem nu een abonnement op Textilia

Het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Tien edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren en tot 100,- korting op de Trenddag.


Profiel Dante6

Dante6 maakt een indrukwekkende groei door en het prijs-winnende vrouwenmodemerk wil zich verder ontwikkelen, vooral samen met ondernemers. Ceo Arlette Huisman: “We zijn pas tevreden als we een hoger rendement kunnen realiseren met onze partners.” Dante6 is in meerdere opzichten vrouwelijk. Al sinds de oprichting in 2009 laat het merk zich inspireren door zes verschillende type vrouwen, vandaar de 6 in de merknaam. ‘Womanhood’ is een van de uitgelichte topics van het Dante6-merkverhaal, waarin het label zichzelf omschrijft als een platform voor een sterke en diverse doelgroep.

Achter de schermen bij Fred. In Utrecht

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Frederiek Waninge, eigenaar van zowel de kledingwinkel Fred. als het erboven gelegen boetiekhotel Cozy Pillow, geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. In een voornamelijk door ketens gedomineerde Utrechtse winkelstraat valt sinds vorig jaar de zelfstandige vrouwenmodezaak Fred. op. Juist door de combinatie met boetiekhotel Cozy Pillow én de persoonlijke aanpak. “Wat ik belangrijk vind is dat mijn team en ik weten wie onze klanten zijn en wat ze eerder bij ons hebben aangeschaft.”

Markt in cijfers: online shoppen

De smartphone wordt steeds belangrijker tijdens het winkelen, blijkt uit de cijfers van het consumentenon-derzoek van GfK voor ShoppingTomorrow 2019. Niet alleen om online aankopen te doen, maar ook ter ondersteuning bij aankopen in de fysieke winkel. Annemarie Perquin, senior consultant consumer insights GfK, legt uit wat haar het meeste opvalt.

Markt in cijfers: omzetcijfers

De Fashionscan van Inretail liet het al zien en de cijfers van het CBS onderschrijven het nu ook: het was een matige zomer voor kleding- en schoenenzaken, waarin plussen en minnen elkaar afwisselden.

Close-up: Violet Lotgering van Pom Amsterdam

Wie is Violet Lotgering (43), die samen met haar zus Liesbeth oprichter is van het vrouwenmodemerk Pom Amsterdam? In de rubriek Close-up beantwoordt zij 19 persoonlijke vragen. Op de vraag aan welke trend ze nooit mee zou doen zegt ze: “Ik zou niet durven zeggen ‘dat nooit’, dan zul je zien dat ik die over twee jaar leuk vind. Vijf jaar geleden gebruikte ik nooit paars, en nu vind ik het zo’n mooie kleur dat deze in de collectie zit en ik het vaak draag. Dat is met veel trends; je moet erin groeien en de elementen eruit halen die bij je passen.”