TOP

Nu in Textilia #1: dé modetrends voor winter 2018-2019 en hoe vertaal je deze naar de winkelvloer?

In de eerste Textilia van 2018, de vrouwenmodespecial, pakken we meteen flink uit. Maar liefst 21 pagina's vol trends van onder meer Christine Boland voor het nieuwe inkoopseizoen: ook voor broeken, jassen, schoenen en bodyfashion. Plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer, een exclusief interview met Studio Anneloes én een achtergrondverhaal over hoe je je doelgroep van je modezaak of modewebshop in kaart brengt. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper, Mode-icoon en Close-up.

DE MODETRENDS VOOR WINTER 2018-2019 VAN TRENDWATCHER CHRISTINE BOLAND

In de vrouwenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Christine Boland uitgebreid zien wat de trends voor het winterseizoen 2018-2019 gaan worden. “De wereld van fashion en design weerspiegelt wat we nodig hebben om weer vaste grond onder de voeten te krijgen in deze tijden van onrust, verdeeldheid en fluïditeit. Diversiteit, inclusiviteit (iedereen mag er zijn, zonder ego of angst) en een sterk vrouwbeeld domineren het seizoen.” Boland geeft zes belangrijke trends, met bijbehorende modekleuren én tips voor de bijverkoop.


Wil je de kleurkaarten elk seizoen in de brievenbus en het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


 

HOE VERTAAL JE MODETRENDS NAAR JE MODEZAAK?

Van sterke vrouwen en de hang naar overzicht tot sprookjes die uitkomen, de thema’s in de vrouwenmodetrends zoeken naar vaste voet onder de grond. Hoe laat je dit in je winkel zien? “Koop in wat bij jouw doelgroep past en kies niet altijd voor veilig. Durf vrouwen uit te dagen.” We vragen het de visual merchandiser, de trendwatcher, de stylist en de inkoper. Thema’s als Working girl en Monochrome klinken leuk. Maar hoe ga je zulke thema’s vertalen naar je assortiment en de winkelvloer? 

 

HOE GOED KEN JIJ JE KLANT (NOG)? ‘EEN BEKENDE VALKUIL: TE VEEL KLEINE STAPJES MAKEN DIE TOT NIETS LEIDEN’

Er is de laatste jaren veel veranderd in de modebranche. Als je denkt dat dit geen gevolgen heeft voor de relatie met jouw doelgroep, dan is het tijd voor alarmbellen. Voorkom dat jij en je klant verder uit elkaar groeien en steek energie in het (h)erkennen van koopmotieven. Aan het woord komen Joke Bom (moderetailer van webshop watMooi), Max Dekker (consultant merkpositionering en assortiment), Peter ter Horst (eigenaar Ter Horst van Geel), Pieter Paul Verheggen (algemeen directeur Motivaction) en Carin van de Weerd (oprichter Walhalla Brands).

 

STUDIO ANNELOES: ‘WE GROEIDEN ZO HARD DAT WE MOESTEN AFREMMEN’ [INTERVIEW]

Vraag vrouwenmodewinkeliers naar de bestsellers van dit moment en de kans is groot dat Studio Anneloes wordt genoemd. Directeuren Anneloes van der Heijden en Jan-Willem van Loon: “Regelmatig vragen consumenten waar de winkel is waar ze álles kunnen kopen.”

 

DE MODETRENDS VOOR WINTER 2018-2019: JASSEN

De jassen voor winter 2018-2019 zijn echte blikvangers. Vanwege felle kleuren, knalprints of volume dankzij ‘bont’ of dons. Maar functionaliteit blijft belangrijk: de jas moet warm zijn en als het even kan ook nog waterdicht.

 

MIRJAM STEHMANN VAN BODEWES FASHION: ‘EIGENLIJK ZOU IEDERE WINKELIER IN NEDERLAND BIJ ONS MOETEN KUNNEN SLAGEN’ [INTERVIEW]

Directeur Mirjam Stehmann verkoopt met haar agentuur en importbedrijf Bodewes Fashion zeven vrouwenmodemerken in Nederland. “Ons doel is het ontzorgen van de klant. Dat is onze kracht. We gaan voor een intensieve samenwerking en goede relatie. Al onze merken hebben een eigen aanspreekpunt. Samen met de klant analyseren we de doorverkoopcijfers en ondernemen we actie om de prestaties zo nodig te verbeteren.”

 

CLOSE-UP: REMO ENGELEN, EIGENAAR VAN CARTE BLANCHE AGENCIES

Wie is Remo Engelen, eigenaar van Carte Blanche Agencies (Maryley en Elle Sport)? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 19 persoonlijke vragen. “Van mijn eerste bijbaantje, op mijn vijftiende bij het benzinestation van mijn oom in Rotterdam Overschie, heb ik veel geleerd. Helpen tanken en de ramen zemen. Vaak ontving ik dan een piek. Ik leerde al snel dat je met extra service slim geld kon verdienen.”

 

DE MODETRENDS VOOR WINTER 2018-2019: BROEKEN

Wie komend winterseizoen inzoomt op de broeken, ziet dat deze weer veel te bieden hebben. Met name in combinatie met bijpassende bovenstukken, wat de items naast creatieve ook commerciële meerwaarde geeft. 

 

EVEN AFREKENEN: WAT IS HET BONGEMIDDELDE BIJ DEB IN HOOGLAND?

Het is nu twee jaar geleden dat Debby Rijnders haar winkel Deb opende in Hoogland. Een mix van vrouwelijke, stoere vrouwenmode, sieraden en cosmetica. Lees in de rubriek Even Afrekenen wat het bongemiddelde is van de winkel van Debby: ‘In anderhalf jaar tijd zijn er 650 klanten aan het klantenbestand toegevoegd. En dat alles via mond-tot-mondreclame.’

 

MARKT IN CIJFERS: WAT IS DE OMZET VAN DE LAATSTE 9 MAANDEN VAN 2017?

Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, duidt in Textilia #1 de omzetcijfers uit de modebranche van de laatste 3 kwartalen van 2017. Hij ziet positieve signalen. Vooral september was een echte topmaand voor de mode- en schoenenbranche, blijkt uit de cijfers van het CBS over de periode april tot en met september 2017. De kledingbranche groeit vooral dankzij een groter ver-oopvolume, want de prijzen zijn wel gedaald.

 

MODE-ICOON: HET MANNENPAK

Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Wist je dat vrouwen in Amerika tot in de jaren ’90 geen broekpak mochten dragen op kantoor? Het is nu nauwelijks meer voor te stellen, maar het heeft een tijd geduurd voordat het broekpak voor vrouwen werd geaccepteerd. Tot aan de jaren ’30 van de twintigste eeuw dragen vrouwen nauwelijks broeken, behalve soms tijdens sportieve activiteiten als fietsen of paardrijden. Maar wie is verantwoordelijk voor de opkoms van dit kostuum voor vrouwen?

 

MYSTERYSHOPPER: ILSE HOOFDDORP

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Ilse Hoofddorp kreeg in oktober 2017 een bezoek. ‘Net om de hoek van het winkelhart in Hoofd-dorp ligt aan de door-gaande weg de vrouwenmodewinkel Ilse, die ruim een jaar geleden de deuren opende. Jammer dat die deuren een beetje verscholen zitten.’ Wil je weten wat de reactie is van de retailer op de bevindingen? Lees het hier in dit artikel.


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


 

DE MODETRENDS VOOR WINTER 2018-2019:SCHOENEN

Mode krijgt een nieuwe dimensie dankzij schoenen en laarzen die vanwege kleur en materiaal een belangrijke rol vervullen bij het samenstellen van outfits. Enkellaarsjes/booties en knielaarzen en sneakers staan in de winter van 2018-2019 centraal