TOP

Nike stapt in metaverse met overname start-up, online bestellen lastig voor slechtzienden en Thuiswinkel deelt data over CO2-uitstoot pakketbezorging

Thuiswinkel deelt data over CO2-uitstoot pakketbezorging, Nike stapt in metaverse met de overname van een tech start-up en online bestellen is lastig voor slechtzienden. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 14 december.

Foto: Rupixen.com via Unsplash

Nike neemt metaverse start-up over

Nike heeft virtual fashion start-up RTFKT (‘Artifact’) overgenomen. Het bedrijf is gespecialiseerd in virtuele sneakers en andere accessoires. Hiermee stapt Nike in de metaverse wereld. Dat meldt de sportgigant op zijn website. Metaverse is een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interactie kunnen aangaan. De voorwaarden van de deal zijn niet bekendgemaakt. “Deze overname is een nieuwe stap die Nike’s digitale transformatie versnelt en ons in staat stelt atleten en makers te bedienen op het snijvlak van sport, creativiteit, gaming en cultuur”, zegt John Donahoe, CEO van Nike. “We verwerven een zeer getalenteerd team van makers met een authentiek en verbonden merk. Ons plan is om te investeren in het merk RTFKT, hun innovatieve en creatieve gemeenschap te bedienen en te laten groeien en Nike’s digitale voetafdruk en mogelijkheden uit te breiden.” RTFKT is opgericht in 2020 door Benoit Pagotto, Chris Le en Steven Vasilev. Samen hebben zijn met de nieuwste game-engines, NFT’s, blockchain-authenticatie en augmented reality virtuele producten en ervaringen gecreëerd.

Online bestellen lastig voor slechtzienden

Online bestellen is vaak lastig voor blinden en slechtzienden, meldt de Nos. Zijn kunnen bij veel grote webshops niets bestellen, omdat de websites bijvoorbeeld niet geschikt zijn voor schermlezers. “Bij acht van de vijftien onderzochte webshops was het daardoor technisch niet mogelijk om alle stappen in het aankoopproces te doorlopen”, zegt Rian Rietveld, die het onderzoek deed in opdracht van webshopontwikkelaar Level Level met de steun van vakblad Twinkle. Mensen met een visuele beperking kunnen vaak hun muis niet gebruiken, maar alleen het toetsenbord. Ze zijn verder vaak afhankelijk van hulpmiddelen, zoals een schermlezer die de tekst en code voorleest of omzet in braille. Om dit te laten werken, moeten makers van websites hier in de broncode rekening mee houden. In Europa wordt volgend jaar een wet ingevoerd die grote webwinkels verplicht voor iedereen toegankelijk te zijn. In 2025 zou die wet in ons land in werking moeten treden. Websites van de overheid zijn al sinds vorig jaar verplicht om voor iedereen toegankelijk te zijn.

Thuiswinkel deelt data over CO2-uitstoot pakketbezorging

Thuiswinkel.org gaat webwinkels data geven met CO2-berekeningen van pakketbezorgingen aan consumenten. Hierbij werkt de organisatie samen met dataleverancier BigMile, schrijft Emerce. Dit bedrijf brengt via een API zijn data naar het portal. Het format voldoet aan geldende Europese standaarden voor het vastleggen en rapporteren van data over emissies uit transportdiensten. De emissieportal bestaat al sinds 2019, maar de nieuwe samenwerking voorziet gebruikers nu van betere, actuelere data. “Zo kan de gehele retailsector zijn uitstoot op dezelfde manier rapporteren, reduceren en compenseren”, zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.

Lalaland finalist in wedstrijd Tommy Hilfiger

De Amsterdamse fashion tech startup Lalaland is een van de finalisten van de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge. De wedstrijd is bedoeld voor initiatieven die het modelandschap inclusiever maken, aldus een persbericht. Lalaland –  dat in 2019 is opgericht door Michael Misandu, Ugnius Rimša en Harold Smeema – gebruikt artificial intelligence (AI) om fotorealistische digitale fotomodellen voor e-commerce merken te ontwikkelen. Met behulp van deze technologie kunnen merken hun collecties op verschillende modellen tonen, die overeenkomen met de uiterlijke kenmerken van hun klanten. Het Amsterdamse bedrijf werkt samen met bekende merken waaronder Wehkamp, Stieglitz en Otto International. In totaal namen 430 bedrijven deel aan het programma. De overige vijf finalisten zijn Clothes to Good (Zuid-Afrika), Haelixa (Zwitserland), Mafi Mafi (Ethiopië), Soko (Kenia) en Uzuri K&Y (Rwanda). Deze finalisten pitchen hun zakelijke ideeën pitchen het digitale eindevenement op 12 en 13 januari 2022, waarna de jury twee winnaars kiest. De winnaar wint onder meer een bedrag van €200.000.