TOP

Nieuws van de modebeurzen [mannenmode]

In januari barsten de modebeurzen voor winter 2019-2020 weer los. We verzamelden de eerste nieuwtjes van de mannenmodebeurzen voor het nieuwe inkoopseizoen.

Pitti Immagine Uomo, Florence, 8-11 januari 

‘The Pitti Box’ is dit keer het centrale thema van de mannenmodebeurs Pitti Uomo, met als doel bezoekers wederom optimaal te verrassen en te inspireren. Binnen en buiten (out of the box) het expositieterrein zijn er diverse ‘boxen’ met gecureerd entertainment. Sowieso heeft het platform weer veel te bieden. Gastland Portugal presenteert diens beste collecties en er zijn bij het Scandinavian Manifesto experimentele Scandinavische merken verzameld, waaronder Forét, Henrik Vibskov, L’Homme Rouge, Norse Projects, Rue de Tokyo en Tonsure. Barbour is jarig (125 jaar!), het merk is daarom groots vertegenwoordigd en toont opnieuw uitgebrachte klassiekers en een speciale capsulelijn. Er worden tal van collabs gelanceerd, onder andere van Les Hommes en Sergio Tacchini. Verder wordt de comeback gevierd van het legendarische Duitse designmerk Joop!. Houd de site en social media van de Pitti in de gaten voor meer hoogtepunten.

Premium, Berlijn 15-17 januari

Premium heeft de acht hallen opnieuw ingedeeld naar prijssegment, positionering, image en distributie. Het draait namelijk steeds meer om het uitlichten van de belangrijkste trends, key-pieces of een merkverhaal in plaats van om het laten zien van grote collecties. Je vindt hier zo’n 1.000 merken en 1.800 collecties uit het premiumsegment, waaronder John Miller, Jacques Britt, Gant, Cinque en Antony Morato.Nog mer inspiratie doe je op in het naastgelegen Kühlhaus. Daar wordt Show & order gehouden, waar zo’n 200 mode- en lifestylemerken op een warenhuisachtige wijze worden getoond.

Panorama, Berlijn, 15-17 januari

Panorama en Selvedge Run trekken voortaan meer met elkaar op nu Panorama het karakteristieke, ambachtelijke mannen- en denimplatform heeft overgenomen. Onder de noemer #reachnextlevel en de toevoeging ‘Zeitgeist’ biedt de beurs een mix van cultmerken én actuele outdoor-, active-, en sportswearlabels. Hier zie je mannenmodemerken als Benvenuto, Digel NZ New Zealand Auckland, Olymp,Lutha en No Excess. Daarnaast heeft Panorama de komst van populaire aanbieder Mango (met onder meer de mannenmodelijn, maar ook de vrouwenmode-, kinder-, en plus sizelijn Violeta) aangekondigd, net als een aantal sprekers die hun licht laten schijnen op de toekomst van de modemarkt.

Seek, Berlijn, 15-17 januari

 

Seek bestaat in januari tien jaar, dus verwacht deze dagen de nodige party’s en activiteiten rondom dit heugelijke feit, laat de beursorganisatie weten. In de afgelopen jaren heeft Seek zich van een mannenmode- en jeansbeurs ontpopt tot een veelzijdig platform, met ook vrouwen- en sportswearcollecties. Nu de aangrenzende skate- en sportswearbeurs Bright even een pauze neemt om na te denken over de toekomst, kunnen inkopers voor een aantal van die merken terecht bij Seek. Labels die al bekend zijn: o.a. Australian, Benzak Denim Developers, Bricktown World, Champion, Dickies, Elvine, Hummel, Kuyichi, Napapijri en Unfair Athletics.

 

Modefabriek, Amsterdam, 20-21 januari

 

De komende editie van Modefabriek staat in het teken van personaliseren, een ontwikkeling die je veelvuldig terugziet in de mode. Zo vind je in de oostelijke hal de ‘Do!Shop’, waar creatieve labels gepersonaliseerde items maken en verkopen. In de Noordhal, het domein van mannenmode is er de nodige aandacht voor vakwerk en ambacht en wordt de Curated Store by HTNK ingericht met mannen-, uniseks en genderneutrale collecties. In de westelijke hal verzamelen de trendgerichte labels voor mannen en vrouwen zich, terwijl de centrale ruimte gereserveerd is voor premium vrouwenmode en de oostelijke hal voor ‘new generation coolness’ en fashion industry influencers. Deze mannenmodemerken kun je onder meer treffen op de beurs: Atelier Gardeur, Camel Active, Fortezza, Barbarossa, Colmar, Mac Men en Matinique.

 

Jacket Required, Londen, 23-24 januari

 

Jacket Required introduceert het nieuwe platform ‘Introduces’, waarmee het bezoekers een blik wil bieden op talentvolle merken en ontwerpers. Ook nieuw is de categorie ‘Living’, een zorgvuldige selectie van interieurproducten- en accessoires. Deze zijn volgens Lindsay Hoyes, eventdirecteur, net als de modecollecties op de beurs, ‘authentiek en uniek’. Jacket Required is daarnaast pleitbezorger van duurzaamheid en transparantie in de modeketen en borduurt hier komende editie op voort. Merken die je deze editie op Jacket Required vindt zijn onder andere: Casual Friday, Edwin, Far Afield, Guess, Hestra, Karl Kani, La Paz, Peak Performance, Teva en Weekend Offender.

 

Ciff, Kopenhagen 30 januari-1 februari

Ciff richt drie gecureerde secties in: Crystal Hall, met opkomend ontwerptalent, Raven, met edgy mannenmode en Ciff Raven Special Projects, waar modedesigners en artiesten uit andere disciplines elkaar ontmoeten. Ciff Kids gaat vanaf januari verder als Ciff Youth. Ook het concept verandert duidelijk, met aandacht voor jeugdcultuur en een breder aanbod in onder andere sport, lifestyle en kunst. Ook is er infotainment zoals masterclasses en talks. Dit alles om de synergie met Ciff en Code Art Fair te versterken. Je vindt Ciff Youth in een nieuwe locatie binnen het Bella Center.

Revolver 30 januari-1 februari

Revolver Kopenhagen is een beurs (trade only) dat zowel Scandinavische kledingmerken presenteert als internationale merken. Tijdens de beurs wordt mannen- en vrouwenmode getoond. Maar je kot de beurs ook tegen op de Pitti Uomo in Florence. Daar wordt een preview georganiseerd ondr de naam Scandinavian Manifesto. Net als op de eigen beurs, vind je op de Pitti een mooie mix van opkomende Scandinavische merken – zoals Whyred, Soulland, Norse Projects, Hope, mfpen en Rue De Tokyo – afgewisseld met internationale collecties.