TOP

Nieuwe winkel voor Aaiko, Mission neemt winkels van Tender over en Guess krijgt miljoenenboete

Aaiko heeft een tweede winkel geopend op het Noordeinde in Den Haag. Vrouwenmoderetailer Mission neemt drie winkels over van het onlangs failliet verklaarde Tender. En Guess krijgt een boete van bijna 40 miljoen euro van de Europese Commissie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 18 december 2018.

Aaiko opent tweede winkel (foto)

 Het Nederlandse vrouwenmodemerk Aaiko heeft op vrijdag 14 december een winkel geopend op het Noordeinde in Den Haag. Het is de tweede winkel van het merk dat sinds 2014 een winkel heeft in Amsterdam. Om zich te onderscheiden van het aanbod in de webshop is in de nieuwe winkel een exclusieve selectie uit de collectie te koop, waaronder de uitgebreide schoenenlijn. De nieuwe winkel in Den Haag is overigens volgens een pop-up concept ingericht en zal minimaal een jaar lang op deze locatie open zijn. Waar Aaiko daarna weer oppopt wordt op een later moment bekend gemaakt.

Moeilijke tijden voor kledingwebshopsIn tegenstelling tot wat veel mensen denken, hebben ook kledingwebshops het moeilijk. De beurskoers van online retailer Asos daalde gisteren met 43 procent en het bedrijf kwam met een winstwaarschuwing, meldt Nu.nl. November zou een van de slechtste novembermaanden ooit zijn geweest. Als gevolg van dit nieuws daalden ook de aandelenkoersen van andere online moderetailers, zoals Zalando en H&M.

Financieel specialist Bloomberg vergelijkt de situatie met de crisis die fysieke kledingwinkels in de crisis hebben doorgemaakt. Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, zegt in een interview met BNR dat de groei er online uit is. “Het onderscheid tussen online en omnichannel wordt steeds kleiner, waardoor online retailers nu ook de klap krijgen.”

Mission neemt drie winkels van Tender over

 Vrouwenmoderetailer Mission, dat twee winkels heeft in Doetinchem en Veenendaal, neemt drie winkels over van het onlangs failliet verklaarde Tender Women. Dat meldt De Gelderlander. Het gaat om de winkels in Lichtenvoorde, Zevenaar en Ermelo, inclusief de medewerkers van die winkels. De winkel van Tender in Emmeloord hoort niet bij de overname, die winkel was verliesgevend en trok volgens de curator de andere drie winkels mee in het faillissement. Saillant detail: Mission-eigenaar Dick Pardijs was tussen 2003 en 2008 ook al eigenaar van Tender.

Op de eigen Facebook-pagina schrijft Tender Women: “Waarschijnlijk weet u dat Tender sinds begin december helaas gesloten is vanwege het faillissement. Maar er is goed nieuws. We gaan door. Tender wordt Mission. Mission, met vestigingen in Doetinchem en Veenendaal, wil graag uitbreiden en neemt de winkels in Ermelo, Lichtenvoorde en Zevenaar over. Goed nieuws is ook dat u de meeste vertrouwde gezichten in de winkels blijft tegenkomen. Zodat u ook na de opening van de nieuwe winkels voor persoonlijk advies bij ons terecht kunt. Misson heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan met eerlijk en duurzaam geproduceerde kleding van verschillende merken. Zo zult u naast uw vertrouwde merken ook nieuwe ontdekken.”

Guess krijgt miljoenenboete voor geo-blocking

 Modemerk Guess krijgt een boete van bijna 40 miljoen euro van de Europese Commissie voor het opleggen van advertentie- en verkoopbeperkingen aan detailhandelaars. Dat meldt de nieuwssite Welingelichte Kringen. Guess verbood winkeliers contractueel om online te adverteren en over de grens te verkopen. Hiermee kon de onderneming kunstmatig hoge prijzen in stand houden, vooral in Centraal- en Oost-Europese landen.

Volgens Brussel zijn dergelijke distributieovereenkomsten een geval van geo-blocking en in strijd met de Europese concurrentieregels. De boete is de helft van wat het bedrijf normaal zou moeten betalen. De commissie reduceerde het bedrag omdat het bedrijf een aantal andere advertentiepraktijken opbiechtte die ook in strijd zijn met EU-regels. De EU-regels voor geo-blocking zijn op 3 december van kracht geworden.

Tessa Koops organiseert kerst pop-up store

 Modeontwerper Tessa Koops heeft het initiatief genomen om in het weekend voor Kerst (22 en 23 december) een pop-up store te openen in Bontekoe1650 aan de Brouwersgracht in Amsterdam. Hier staan met name duurzame mode- en interieurmerken centraal. Naast de kleding van Tessa Koops zijn dit Leontine Hagoort (tassen), Rijkje Jewelry (sieraden), Wendy Lek (tassen en interieur), Rosa Lisa (interieur), Jolanda Distelvelt (sieraden), Hermien Verdenius (kleding) en Suzanna van Petegem (keramiek).

De toegang is gratis en de pop-upstore is open op zaterdag 22 december van 10 tot 18 uur en op zondag 23 december van 12 tot 17 uur. Rijksmonument Bontekoe1650 is een dubbel pakhuis aan de Brouwersgracht 167 in het centrum van Amsterdam, dat al enige tijd leeg staat. In de toekomst wil Koops hier nog veel meer creatieve evenementen gaan organiseren met designers en kunstenaars.