TOP

Nieuwe winkel Samsoe Samsoe, cyberveiligheid retail onder de maat, en The Fabricant wint Dutch Design Award

Het Deense Samsoe Samsoe opent een nieuwe winkel in Nederland. Verder heeft een modebedrijf de Dutch Design Award gewonnen en waarschuwt brancheorganisatie Inretail voor slechte cyberveiligheid bij retailers. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 18 oktober.

Inretail: cyberveiligheid bij retailers onder de maat

Ruim 70 procent van ondernemers die aangesloten is bij Iretail heeft wel eens te maken gehad met online criminaliteit. Dit blijkt uit een onderzoek dat de brancheorganisatie heeft gehouden onder de leden. Van de deelnemers aan het onderzoek heeft tweederde een of meerdere malen phishing berichten ontvangen, tien procent heeft ervaring met gijzelsoftware en acht procent is geconfronteerd met malware dat systemen verstoort en probeert data te verzamelen, meldt het persbericht. Ondernemers melden verder onder meer misbruik van bedrijfsmailadressen, Ddos aanvallen en online identiteitsfraude. Basismaatregelen als installatie van antivirus-software, regelmatig updaten van software en werken met een veilige internetverbinding, worden meestal wel genomen, maar verdergaandere tools als tweestapsverificatie en het trainen van medewerkers blijven nog achter. 40 procent van de ondernemers beoordeelt de IT-kennis binnen het bedrijf als laag tot zeer laag. In 22 procent van de gevallen van cybercriminaliteit moesten ondernemers externe IT-specialisten inhuren of aanvullende software kopen (13%) om de problemen op te lossen. 

The Fabricant wint Dutch Design Award Mode 2021

Digitaal modehuis The Fabricant heeft in de categorie mode een Dutch Design Award gewonnen met hun digitale platform Leela. Op het platform kunnen  gebruikers een ​​fotorealistische avatar creëren die ze kunnen kleden in digitale couture uit de speciaal hiervoor gecreëerde collectie Fluid. Met 3D-technologie kunnen zij beelden van hun digitaal geklede avatar vanuit meerdere perspectieven vastleggen en delen op social media. Volgens de organisatie van de Dutch Design Awards ‘een revolutie in de draagbeleving van mode én een nieuw businessmodel voor de post-pandemische mode-industrie’. The Fabricant kreeg internationale aandacht toen in 2019 een digitale couturejurk van hun hand werd verkocht voor 9500 dollar.

Samsoe Samsoe opent nieuwe winkel in Nederland

Het Deense modelabel Samsoe Samsoe opent een nieuwe winkel aan de Leidsestraat in Amsterdam. Het is de derde eigen winkel van het merk in de hoofdstad met filialen aan de Utrechtstestraat en de Wolvenstraat. Ook heeft het label een vestiging aan de Meent in Rotterdam. Wereldwijd heeft Samsoe Samsoe 40 eigen winkels en het wholesalenetwerk telt meer dan 2.000 verkooppunten in 22 landen, aldus het persbericht.

Foot locker lanceert eigen merk

Sportketen Foot locker start met een eigen mannenlabel met de Amerikaanse rapper Gunna als boegbeeld. De eerste collectie van Lckr by Foot Locker bestaat uit basics als fleece pullover hoodies, tapered sweatpants, cargo pants en een trainingspak. Het merk is vanaf 20 oktober verkrijgbaar via de webshop van de keten en in 800 van de 4.000 vestigingen, meldt Forbes.

Credit beeld: Samsoe Samsoe