TOP

Nieuwe winkel No Label, dieptepunt consumentenvertrouwen en welzijn werknemer daalt

Mannenmodemerk No Label heeft een nieuwe vestiging geopend. Verder meldt het CBS dat het consumentenvertrouwen in juli op een dieptepunt is beland, lanceren Zalando, About You en YOOX Net-A-Porter een nieuw klimaatinitiatief en is het welzijn van werknemers achteruit gegaan ten opzichte van 2021. Lees verder in het nieuwsoverzicht van 20 juli.

CBS: ‘consumentenvertrouwen op een dieptepunt’

Consumenten waren in juli net iets somberder dan in juni, waardoor voor de derde keer dit jaar het laagterecord van het consumentenvertrouwen werd verbroken. In juli kwam het vertrouwen uit op -51. Niet eerder sinds het begin van de meting in 1986 waren consumenten zo pessimistisch over de economie.  Ook het oordeel over het economisch klimaat en de koopbereidheid daalden naar het laagste niveau ooit, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In het ConsumentenConjunctuurOnderzoek worden maandelijks ook vragen gesteld die geen onderdeel zijn van het consumentenvertrouwen, onder meer over de prijzen. In juli 2022 vond 79 procent van de respondenten dat de prijzen in het afgelopen jaar sterk zijn gestegen. Dit is het hoogste percentage sinds het begin van de meting in 2017.

No Label opent vijfde eigen winkel

No Label heeft  een nieuwe winkel geopend in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. De nieuwe brandstore is de vijfde fysieke winkel voor het Amsterdamse mannenmodemerk. Met winkels in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Roosendaal is de opening in Leidschendam volgens CEO Peter van Kampen een logische stap in de ontwikkeling en de ambities van het Amsterdamse modemerk. 

“Ons eerste doel is Nederland zo goed mogelijk te kunnen servicen. Dat doen we door onze sterke online aanwezigheid te combineren met meer fysieke brand stores”, aldus Van Kampen in een persverklaring. “Daarna willen we onze pijlen richten op onder meer Duitsland, België en Scandinavië, waar we online nu al goed verkopen.”

Zalando, About You en YOOX Net-A-Porter lanceren nieuw klimaatinitiatief

Webshops About You, YOOX Net-A-Porter en Zalando lanceren samen een gratis, digitaal leerplatform om de merken die op de platforms verkopen, te helpen bij het vaststellen van doelstellingen om CO2-uitstoot te verminderen. Volgens het persbericht laat het programma ‘stap voor stap zien hoe het complexe traject van emissiemeting in zijn werk gaat’. 

Ook helpt het platform bij het stellen van doelen die aansluiten bij de klimaatwetenschap en hoe deze ter goedkeuring kunnen worden voorgelegd aan het Science Based Targets-initiatief. Daarnaast biedt het leerplatform modemerken de gelegenheid om met elkaar en duurzaamheidsexperts in gesprek te gaan. 

“Het CO2-neutraal maken van toeleveringsketens in samenwerking met ketenpartners en nu ook onze concurrenten is een krachtige manier om de mode-industrie te veranderen”, aldus David Schneider, Co-CEO bij Zalando in het persbericht. “Wij streven ernaar dat 90 procent van onze aangesloten partners (gemeten naar CO2-emissies) tegen 2025 wetenschappelijk onderbouwde doelen heeft gesteld.” 

Rapport ABN Amro: ‘welzijn werknemer daalt, verzuim op recordniveau’

Het welzijn van werknemers is met 2 procent gedaald ten opzichte van 2021, blijkt uit de tweede editie van de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN Amro. De werkdruk is gestegen, burn-outklachten liggen weer op het niveau pre-corona en de loonkloof tussen werkvloer en de top neemt toe. 

In de monitor wordt het welzijn van Nederlandse werknemers in 17 sectoren onderzocht op basis van 89 variabelen en zeven categorieën: werk-privébalans, gezondheid, persoonlijke ontwikkeling, economie, gelijke kansen, veiligheid en klimaat.De werk-privébalans en gezondheid daalden volgens de monitor het meest, terwijl deze juist door werknemers als het belangrijkste beschouwd worden voor het welzijn in hun werk. 

Positief is dat het welzijn nog altijd hoger is dan voor de pandemie. Ook is in het bedrijfsleven de baanzekerheid toegenomen en is de loonkloof tussen mannen en vrouwen naar beneden gegaan: in 2015 lag het bruto-uurloon van vrouwen 16 procent lager dan dat van mannen; in 2021 was dit 13 procent.

Het verminderde welzijn heeft volgens de bank kenmerken van ‘een vicieuze cirkel’. Waar krapte op de werkvloer is, ervaren meer medewerkers een grotere druk, waardoor ook zij zich eerder ziek melden. Als het ziekteverzuim toeneemt, wordt de druk op andere collega’s groter, waardoor ook zij snel tegen grenzen aanlopen en de kans op burn-out klachten groeit.

Volgens de bank wordt met name in de laatste twee jaar duidelijk dat het welzijn van medewerkers haaks kan staan op de economische ontwikkeling: bij het uitbreken van de pandemie ging de druk voor veel werknemers van de ketel en nam het welzijn flink toe, terwijl de werkdruk bij het economisch herstel in 2021 juist aanzienlijk toenam, wat weer ten koste ging van het welzijn.