TOP

Nieuwe winkel Guts & Gusto, collectie voor rolstoelgebruikers bij Bever en samenwerking Filling Pieces en IWC

Outdoorspecialist Bever heeft een collectie voor rolstoelgebruikers in het assortiment opgenomen. Verder staat de winkel van Filling Pieces in Amsterdam de komende drie weken in het teken van een samenwerking met horlogemaker IWC en kondigt vrouwenmodelabel Guts & Gusto de opening van een nieuwe winkel aan. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 23 september.

credit beeld: Filling Pieces X IWC

Guts & Gusto opent in Tilburg

Half december 2022 opent Guts & Gusto een winkel aan de Frederikstraat in de Tilburgse binnenstad, meldt de lokale website Tilburg.com. Het wordt de achtste winkel van het merk, dat naast de webshop ook winkels heeft in Arnhem, Enschede (boven het hoofdkantoor), Eindhoven, Groningen, Utrecht en Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam. Het merk brengt naast kleding, schoenen en accessoires sinds kort ook een wooncollectie. 

Guts & Gusto begon in 2007 als multibrand sieradenwinkel in Oldenzaal, opgericht door Henrike ten Voorde. Zij breidde het aanbod uit met kleding, lanceerde een succesvolle webshop en opende meerdere fysieke winkels. Sinds enkele jaren is Guts & Gusto een monobrand concept waar alleen het eigen label wordt verkocht. Inmiddels runt Ten Voorde het bedrijf met partner Derk Roesink en broer Maarten ten Voorde. Guts & Gusto is de laatste jaren flink gegroeid en wil in de toekomst ook winkels openen in België en Duitsland.

Bever lanceert collectie voor rolstoelgebruikers

Outdoorketen Bever heeft de Raindek-collectie van Kinetic Balance voor rolstoelgebruikers in het assortiment opgenomen. De buitenwinkel is daarmee de eerste retailer die een kledingcollectie voor rolstoelgebruikers via de reguliere kanalen beschikbaar maakt. Albert Scholte, CEO Bever, in een perstoelichting: “Al 45 jaar is het ons doel om iedereen met de beste producten te laten genieten van buiten. Desondanks kwamen we er pas onlangs achter dat we dit nog niet helemaal bereikten voor rolstoelgebruikers. Toen zijn we snel gaan schakelen.”

De retailer werd hierop getriggerd toen hun nieuwe campagne ‘Buiten is voor iedereen’ werd gelanceerd. Daarin stond onder andere rolstoelmodel Ydwer centraal, een fotograaf met wie Bever in het verleden veel werkte, maar die door een ongeluk een dwarslaesie opliep. Scholte: “Tijdens de shoot vertelde Ydwer dat het voor mensen in een rolstoel überhaupt lastig is om kleding te vinden, laat staan kleding om de natuur mee in te gaan. Broeken zorgen voor onbedoeld hoogwatereffect, jassen zijn te kort en laten tocht door, en veel kleding knelt. Hij merkte op dat hij ook bij ons niet terechtkon voor de juiste materialen, en hij had gelijk.”

Samenwerking Filling Pieces en IWC

Filling Pieces en de luxe Zwitserse horlogemaker IWC zijn een samenwerking aangegaan. De komende drie weken is de flagship store van Filling Pieces in Amsterdam omgekleurd naar de nieuwe groene Pantone-tint Woodland van IWC. Ook heeft het Nederlandse label een sneaker in beperkte oplage gelanceerd waarvan het ontwerp en de kleuren gebaseerd zijn op het design van de Pilot’s Watch Chronograph Top Gun Woodland Editie.

De Low Top Ghost is online exclusief verkrijgbaar in de webshop van Filling Pieces. Klanten die een van de 100 exemplaren te pakken krijgen, ontvangen ook een NFT waarmee ze toegang krijgen tot de IWC Diamond Hand Club; IWC’s tokenised community op het web3, meldt het persbericht van de horlogefabrikant.

Omzetgroei, maar winstdaling bij JD Sports

De Britse sportketen JD Sports Fashion zag de omzet in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar toenemen naar iets meer dan 298 Britse pond, omgerekend ruim vijf miljard euro. Dit is rond de vijfhonderd miljoen euro meer dan de omzet in dezelfde periode een jaar geleden. De winst voor belastingen daalde en kwam omgerekend op 340 miljoen uit, tegen 417 miljoen een jaar geleden. 

Het bedrijf gaf voor de tweede helft van het jaar dan ook een winstwaarschuwing af bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De aanhoudende macro-economische onzekerheid, inflatiedruk en een mogelijk verdere verstoring van de toeleveringsketen blijven volgens het Britse bedrijf bedreigingen voor de bedrijfsvoering. JD Sports blijft inzetten op groei via nieuwe winkels. De afgelopen zes maanden kwamen er in Europa 51 bij.