TOP

Nieuwe namen op de Nederlandse modebeursagenda [interview] *

Just BIB lanceert in februari een nieuwe mannenmodebeurs in het Beursplaza van het World Fashion Centre: Just for Him. De al bestaande vrouwenmodebeurzen krijgen bovendien een andere naam: Just for Her en +Size Fashion.

Het Beursplaza van het World Fashion Centre is deze winter een week lang het domein van beursorganisatie Just BIB. In totaal worden deze week meer dan 250 labels geshowd door ruim 180 standhouders. Op zondag 31 januari en maandag 1 februari is de aftrap met de grotere matenbeurs +Size Fashion, voorheen bekend als Just Bib Trade. Op woensdag 3 en donderdag 4 februari is het de beurt aan de nieuwe mannenmodebeurs Just for Him. Op zondag 7 en maandag 8 februari volgt Just for Her, de vrouwen modebeurs die vorig seizoen werd gelanceerd onder de naam Just Bib Labels. Organisator Aaron Groeneveld van Just BIB hoopt uiteindelijk het concept uit te breiden naar vijf beurzen.

Waarom nieuwe namen voor de beurzen?

Aaron Groeneveld, oprichter van Just BIB: “Omdat niet duidelijk genoeg was waar BIB voor staat. In de grotere maten wereld is de term BIB heel bekend, maar de rest van de modewereld kent het niet. In de nabije toekomst wil ik graag meerdere beurzen organiseren, dus dan dekt de term BIB niet meer de lading. De naam +Size Fashion maakt meteen duidelijk waar deze beurs om gaat. Met de overige beurzen wil ik graag verder met het Just-concept, te beginnen met Just for Him en Just for Her. De organisatie blijft Just BIB heten, maar nu te vertalen als Be In Business.”

Je hebt grote plannen….

“In de toekomst hoop ik te groeien naar vijf beurzen, maar ik verklap nog niet aan welke concepten ik dan denk. Ik signaleer duidelijk bepaalde behoeftes in de markt. In 2014 nam ik de grote matenbeurs over van het World Fashion Centre, dat toen nog Greatest Fashion Fair heette. We werken met de uniforme standbouw van de beurslocatie, wat een heel rustgevende uitstraling geeft voor de bezoeker. We leuken de beurs op met onder andere modeshows en een goede cateraar. Dit blijkt een succes te zijn onder exposanten en bezoekers. Bij de inkoop is een perfecte ambiance uiterst belangrijk en dat streven we na.”

Is er nog wel ruimte voor nieuwe beurzen in Nederland?

“Wij merken dat zowel bezoekers als standhouders zich niet altijd thuis voelen op de Modefabriek. Die is groot, trendy en bombastisch. En de bezoeker gaat er vooral heen om zich te oriënteren. Ook vinden zij beurzen van Euretco meer een veredelde showroom: puur gericht op inkopen van de merken die bij hen zijn aangesloten, met weinig beleving. Wij horen vaak dat de retailer naar zijn afspraken gaat en zodra hij klaar meteen weer de beurs verlaat. Bovendien is de entree voor niet-leden vrij prijzig (€17,50). Met de Just-beurzen vullen we het gat op dat deze beurzen open laten. Bij ons is het kijken én kopen, in een prettige, overzichtelijke sfeer. De entree is gratis, er zijn meerdere modeshows per dag en op de eerste dag houden we op alle drie de beurzen als afsluiting van de dag een netwerkborrel met muziek, hapjes en drankjes.”

Welke merken hebben zich al aangemeld voor Just for Him?

“De mannenbeurs wordt een crispy beurs, met merken die niet op de bestaande Nederlandse beurzen kunnen of willen staan. Op dit moment zitten we al voor 70 procent volgeboekt, maar ik maak nog geen namen bekend. Het is niet belangrijk wie er staan. Belangrijker is dat de beurs volgeboekt is en er een goede sfeer hangt en de retailer mooie merken gaat zien. Ik wil de sfeer van vroeger creëren, waarbij je van te voren niet weet wat je op de beurs tegenkomt. Dat was altijd weer een verrassing, dan zag je een merk waarvan je het bestaan niet eens wist of juist een merk dat heel groot uitpakte. Toen kon je ook geen lijst uitdraaien met de exposanten op de CPD. Bezoekers die zich via onze website registreren voor of de beurs of voor de nieuwsbrief krijgen in de aanloop naar de beurs mailings waarin steeds meer wordt bekend gemaakt.”

Geldt hetzelfde voor Just for Her en +Size Fashion?

“Bij Just for Him pakken we het als try-out anders aan met de communicatie rond de merken, maar wellicht gaan we het voor de vrouwenmodebeurzen in de toekomst ook zo doen. Maar nu staan de exposantenlijsten voor de vrouwenmodebeurzen gewoon op de website.  Zowel Just for Her als +Size Fashion zijn nagenoeg volgeboekt. Bij Just for Her ligt de focus op het middensegment, met wat uitschieters naar boven. Ook +Size Fashion vervult een duidelijke behoefte. De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft al maat 42. Dat betekent dat plussize collecties ook steeds interessanter worden voor de reguliere winkelier, die bijvoorbeeld tot maat 46/48 inkoopt. De pasvormen van de gespecialiseerde grote matenmerken zijn heel vaak beter dan die van dezelfde maten bij de reguliere merken.”

Geen behoefte om de drie beurzen samen te voegen tot één grote beurs?

“Nee, dan gaan we richting het idee van een Modefabriek en dat willen we juist niet. Bovendien past dat niet op de huidige locatie, want de modebeurzen benutten al de volledige ruimte van de hallen. Ik wil kwaliteit bieden en een prettige sfeer in een niet te groot jasje. De beschikbare ruimte van het Beursplaza in het WFC is 3.500m2 en is goed in een dag als bezoeker te behappen. ”

Cover Size fashion 

Het wordt de vierde editie van +Size Fashion, die voorheen bekend was als Just Bib Trade. De beurs presenteert meer dan 90 plussize collecties vanaf maat 40/42. Van bekende namen tot kleinere merken, zoals Anna Scholz, Ciso, Junarose, Mat Fashion, October, Open End, Sallie Sahne, Studio, Via Appia Due, X-Two, Yest, Yoek en Zhenzi. Er zijn zes modeshows per dag. De entree is gratis, maar vooraf registreren via de site is wel gewenst.

Cover Just for Him

Met Just for Him speelt de organisatie in op de vraag naar een onafhankelijke vakbeurs voor mannenmode, met ruim 65 merken. Welke dat zijn, wil de organisatie nog niet bekend maken. Wie zich inschrijft voor de nieuwsbrief wordt op de hoogte gehouden. De orderbeurs wordt omlijst met modeshows en een netwerkborrel. De entree is gratis, maar vooraf registreren via de site is wel gewenst.

Cover Just for Her Register

Just for Her is de opvolger van de vorig seizoen gelanceerde vrouwenmodebeurs Just Bib Labels. Dit seizoen presenteren meer dan 80 labels zich in het Beursplaza van het World Fashion Centre, zoals Brandtex, Mac, More and More, Olsen, Signal en Soyaconcept. De orderbeurs wordt omlijst met modeshows en een netwerkborrel. De entree is gratis, maar vooraf registreren via de site is wel gewenst.