TOP

Nieuwe naam Berlijnse duurzame beurzen, einde aan ruzie over koopzondag in Paddepoel en C&A gaat merken brengen

De duurzame Berlijnse modebeurzen Greenshowroom en Ethical Fashion Show gaan verder onder de nieuwe naam Neonyt Trade Fair. C&A gaat ‘premiummerken’ brengen in een selectie van zijn filialen en maakt de eerste samenwerking bekend. En kijk mee naar de collectie van Moschino voor H&M. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 16 oktober 2018.

Nieuwe naam voor Greenshowroom en Ethical Fashion Show

De duurzame Berlijnse modebeurzen Greenshowroom en Ethical Fashion Show gaan verder onder de nieuwe naam Neonyt Trade Fair. Dat maakt Messe Frankfurt bekend, eigenaar van de beurzen. De beurzen blijven wel op de locatie Kraftwerk Berlin en gaan nog meer focussen op mode. Neonyt komt van het oud-Griekse woord ‘neo’ (nieuw, revelutionair) en het Zweedse woord ‘nytt’ (wat ook nieuw betekent). Het woord staat voor het transformatieproces waar de mode in zit. Neonyt wordt een internationale ‘hub’ voor duurzaamheid, innovatie en mode. Behalve de twee duurzame beurzen gaan ook de FashionSustain conferentie, Fashiontech van de Premium Group en verschillende events onder Neonyt opereren. Zoals de Thinkathon, de Neonyt Fashion Show, influencer en blogger format Prepeek en een Neonyt party. De Neonyt Trade Fair is van 15 tot en met 17 januari 2019.

Inretail biedt medewerkers aan

Ondernemersorganisatie Inretail bestaat dit jaar 100 jaar en biedt ter gelegenheid daarvan zijn medewerkers aan om een halve dag te helpen in de winkels van hun leden. Van opvouwen en verkopen tot schoonmaken en koffie zetten. Maar ze kunnen de ondernemer ook adviseren over bijvoorbeeld hr-beleid of het huurcontract. Leden kunnen een medewerker naar keuze selecteren en deze een dagdeel boeken voor de week van 22 tot en met 26 oktober. Er staan een twintigtal Inretail medewerkers op de lijst, waaronder directeur Jan Meerman en boegbeeld Harry Bijl.

Paddepoel: niet verplicht open op zondag

Het geruzie om de verplichte zondag-openstelling in winkelcentrum Paddepoel in Groningen is ten einde. Dagblad van het Noorden schrijft dat winkeliers in het winkelcentrum voortaan zelf mogen beslissen of ze op zondag open gaan. Dat is besloten door het nieuwe bestuur van de Vereniging van Eigenaren. Het nieuwe beleid wordt in november voorgelegd aan de leden van de VvE. De verplichte openingstijden moesten een succes van het winkelcentrum maken. Winkeliers die zich niet aan de verplichte zondagsopening kregen een boete van 500 euro per keer. Bij mannenmodezaak Sooloo liep de boete bijvoorbeeld op tot 15.000 euro.

C&A gaat samenwerken met premiumpartners

Moderetailer C&A gaat het Duitse jeansmerk Mustang verkopen in dertig filialen in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Dat meldt Textil Wirtschaft. Het is de eerste ‘premiumpartner’ van de retailer, die eerder aankondigde het assortiment uit te breiden met merken in het premiumsegment. Mustang moet vooral de jongere doelgroep aanspreken. Meer merken moeten volgen, maar nog niet bekend is welke. Daarnaast maakte C&A Europe bekend vier van de zeven bestuursfuncties te schrappen in het kader van een reorganisatie. Een kleiner managementteam moet het bestuur sneller, efficiënter en flexibeler maken.

Kijken: Moschino x H&M

H&M heeft het lookbook van de collectie van gastdesigner Moschino vrijgegeven. Het is een hysterische collectie geworden vol cartoons, metallics, over-the-top accessoires en statement-prints. Volgens creatief directeur Jeremy Scott ontmoet humor haute couture en de straat, zoals in al zijn collecties voor Moschino. Voor fans van het label zal het voelen als een ‘greatest hits collectie’. De collectie is vanaf 8 november te koop bij H&M.

Moschino tv HM_6108_LB_108_300dpi_PRMoschino tv HM_6108_LB_116_300dpi_PRMoschino tv HM_6108_LB_126_300dpi_PRMoschino tv HM_6108_LB_137_300dpi_PRMoschino tv HM_6108_LB_148_300dpi_PRMoschino tv HM_6108_LB_152_300dpi_PRMoschino tv HM_6108_LB_159_300dpi_PRMoschino tv HM_6108_LB_160_300dpi_PR