TOP

Nieuwe jeans- en streetwearbeurs Blue Sunday gepland voor aankomende zomer

De eerste editie van de jeans-, street- en activewearbeurs Blue Sunday was eigenlijk gepland voor afgelopen januari. Dat bleek te kort dag voor exposanten. Nu richt de organisatie – ook verantwoordelijk voor het kinderevenement Sunday School – zich op de zomer van 2019. “Er is een aantal merken met oprechte interesse.”

Blue Sunday staat gepland op aankomende 7 juli. Aanvankelijk richtte de organisatie van de populaire kindervakbeurs Sunday School zich op 20 januari. Dit bleek niet haalbaar vertelt mede-initiatiefnemer Rob de Vos: “We konden het ‘wauw-effect’ dat we willen presenteren, niet garanderen. Zo vonden een aantal grote merken het te kort dag. Maar animo blijft er zeker. Een aantal prospects zijn op Sunday School komen kijken en de reacties daarop zijn enthousiast. Vooral ook over de sfeervolle, goed bereikbare locatie bij Utrecht.”

Branchevreemde producten

Het nieuwe event streeft naar een mix van grote merken en jonge, minder bekende labels op het gebied van jeans, street en activewear en wellicht branchevreemde producten. De Vos: “Denk aan coole fietsen.” Concrete toezeggingen heeft de organisatie nog niet, maar er zijn wel mondelinge toezeggingen gedaan. “Er zijn een aantal merken met oprechte interesse. De vraag naar dit event is uiteindelijk ook vanuit de markt ontstaan.” De Vos hoopt dat de groeiende populariteit van de kinderbeurs – afgelopen januari-editie behoorden onder meer Scotch & Soda, G-Star en Karl Lagerfeld tot de exposanten – een handje helpt. 

Mobiele showrooms

Het organiserende team staat wat betreft de opzet open voor ideeën vanuit de merken, geeft De Vos aan. “Scotch & Soda nam afgelopen keer hun showroomtruck mee. Dat is helemaal goed. Als merken een leuk idee hebben, gaan we daar zeker naar kijken. Voordeel is dat we in de zomer ook gebruik kunnen maken van de buitenplaats voor bijvoorbeeld mobiele showrooms en foodtrucks.”

Winkelmedewerkers

Met Blue Sunday richt de organisatie zich uiteraard op inkopers, maar nadrukkelijk ook op winkelmedewerkers. “We hopen op twee groepen bezoekers: de inkopers en het winkelpersoneel. Ook voor hen is het leuk om inspiratie op te doen en daarna tussen zes en acht uur nog even te ontspannen. We hebben een optie op de internationaal draaiende dj Bakermat. Tijdens zijn set kunnen de bezoekers dansen, een drankje nemen én tegelijkertijd naar modeshows kijken. Wat ons betreft draait een beurs niet alleen om pure business, maar ook om vermaak. Dat bezoekers kunnen netwerken, ontspannen en met goede ideeën weggaan.”

Modefabriek

In een eerder interview op Textilia.nl gaf De Vos aan een aanvulling op Modefabriek te willen bieden. Blue Sunday zou op dezelfde dag plaatsvinden. Aankomende zomer vindt Modefabriek echter op maandag en dinsdag plaats. Wat vindt de beursorganisatie hiervan? “Het is jammer, maar we zetten erop in dat bezoekers onze opzet en aanbod zo aantrekkelijk vinden, dat ze dit niet willen missen.”