TOP

Nieuwe indeling Modefabriek ‘stijlvoller’

De eerste editie van Modefabriek van 2014 startte zondag 26 januari weer in de RAI in Amsterdam. Dit jaar was de indeling van de tweejaarlijkse beurs anders dan voorheen. ‘Stijlvol’ is een veel gehoord woord voor het nieuwe format.

Door de nieuwe indeling van Modefabriek is het afwachten wat de beurs dit jaar gaat brengen. Sanne Schiet-Wegdam van het agentschap New Market vertelt dat ze nog niks heeft gemerkt van het vernieuwde platform. Integenstelling tot Cheyenne Hoekstra van Y.A.S: “De indeling vind ik qua aanloop beter dan vorige keren. Ik merk dat veel winkeliers het prettiger vinden, dat het op een bepaalde manier overzichtelijker is. Bepaalde segmenten zitten niet helemaal achterin maar toch wat meer verdeeld, dat is positief.”

Douwe van Soolingen van Hacor Casuals staat sinds dit jaar voor het eerst op de beurs maar heeft voorgaande jaren voor Modefabriek gewerkt. Hij heeft zelf meegeholpen aan de ontwikkeling van het nieuwe concept en een nieuwe lay-out.

“Nu ik hier zo zelf sta, vind ik het een positieve verandering”, vertelt Van Soolingen. “Mensen moeten wel nog opnieuw de weg vinden, het is ook lastig om alles in één keer te zien. De klanten waren eraan gewend dat hier vorig jaar, waar we nu staan, alleen maar dameskleding te vinden was. Nu staan er allemaal jeans- en streetwearmerken. Een interessante mix vind ik zelf.”

Ook de winkeliers hebben zo hun mening over de vernieuwde opstelling. De een vindt het gezelliger en overzichtelijker. ‘Stijlvoller’ is ook een woord dat vaak genoemd is terwijl de ander geen verschil merkt. “Ik heb niet het idee dat het overzichtelijker is, ik ben hier toch altijd de weg kwijt”, zegt eigenaar van Cinquo Inge Weisbeek.

Modefabriek over de veranderde opstelling

Nieke Mulder, communicatiemanager van Modefabriek, heeft naar eigen zeggen vooral veel positieve reacties ontvangen over het nieuwe concept. “De nieuwe indeling van de segmenten is natuurlijk even wennen maar we hebben er veel goeie respons op gekregen. Daarnaast was het ook erg druk en hing er een goede sfeer. Al met al heel erg fijn.”

Winkeliers over Modefabriek
Ondanks de hernieuwde opzet blijft Modefabriek volgens veel retailers een aanrader. Irma Roossink van Just More Men gaat al ruim vijf jaar met plezier naar de modebeurs. “Wat ik positief aan deze beurs vind? Ik vind het altijd weer interessant om nieuwe trends te zien en mode te volgen. Modefabriek is een leuke en ook zeker belangrijke beurs.”

Brigitte Engels, eigenaar van Haastje Repje in Amsterdam is het daarmee eens. “Ik vind Modefabriek over het algemeen erg leuk, ik raad het zeker andere retailers aan. Ik ga ook naar beurzen in het buitenland, bijvoorbeeld naar Berlijn. Voorheen vond ik die altijd leuker maar inmiddels is dat veranderd. Ik denk ten gunste van Modefabriek, deze is gevarieerder, stijlvoller.”

Niet iedere winkelier is positief over de beurs. Renske Andriesma, eigenaar van Haastje Repje in Groningen, is het niet met haar collega eens. Zij komt al 32 jaar lang elke editie op Modefabriek. “Ik vind het nu heel anders dan dertig jaar geleden. Ik vind het in de war zitten, niet echt positief. De beurzen in het buitenland vind ik vriendelijker. Daar ben ik echt klant. Hier ben ik geld voor de entree kwijt, ik moet parkeergeld betalen. Dat is alleen in Amsterdam zo.”

MINT
Eigenaar van La Rêve Mode Annelies van Greuningen is wel optimistisch. “Als ik eenmaal gewend ben aan de nieuwe indeling is het prima. Het is goed druk op de beurs en het gaat erg goed.” Van Greuningen is kijkt vooral rond op MINT.

MINT is een onderdeel van de beurs dat evenement, mode en lifestyle combineert. Modefabriek zelf noemt het ‘forward fashion, een geweldige stijl gemaakt met respect voor mensen en onze omgeving’. “Ik let steeds meer op fair-trade producten”, zegt Van Greuningen. “Duurzaam is iets waar ik naar kijk bij nieuwe merken, labels die nog geen klant van me zijn.” Over het algemeen is ze positief over Modefabriek. “Ik raad het andere retailers aan. Het is werk maar het is ook een uitje.”

Trash&Treasure
Zijn het op maandag vooral de winkeliers die Modefabriek bezoeken, op zondag zijn er ook veel bloggers en stylisten. De laatste groep gaat er in hun vrije tijd naartoe om inspiratie op te doen en vinden hun heil bij de Trash&Treasure-stand. ‘Garage first aid in fashion and lifestyle’ zoals Modefabriek het zelf noemt. Er zijn zogenaamde kiloknallers te koop, denk bijvoorbeeld aan een Levi’s-Broekje voor maar 15 euro.

Toch is deze grote stand niet alleen bedoeld voor consumenten. Nieuwe merken kunnen zich hier promoten door een deel van de stand of zelfs maar een deel van een rek te huren. Dat kan grote klanten binnenhalen. Maudy Alferink, oprichter van het label Legguns, staat hier inmiddels al drie jaar. “Soms heeft mijn plek hier op de stand niks opgeleverd maar er zijn ook edities geweest waar ik grote klanten heb binnengehaald. Het is elk jaar maar weer aanzien.”

Hieronder een kleine indruk van de eerste editie van Modefabriek 2014.

modefabriek201 Trash&Treasure

modefabriek202 Modellen op de  ‘catwalk’

modefabriek203 De MINT-shop