Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Nieuwe eigenaar voor King Louie

Karmijn Kapitaal heeft een meerderheidsbelang genomen in Exota BV, het bedrijf achter het Nederlandse vrouwenmodemerk King Louie. Karmijn stapt in om het bedrijf verder te kunnen laten groeien.

Ann Berlips en George Cramer begonnen in 1981 met het verkopen van tweedehandskleding op de Noordermarkt in Amsterdam en al snel openden ze hun eerste eigen winkel in de Jordaan. In 1984 werd King Louie geboren, een vintage inspired merk met een uitgesproken eigen stijl. Handelsmerk zijn de kleurrijke prints. Onder de naam Petit Louie is er inmiddels ook een kinderkledinglijn.

King Louie oprichters

Oprichters Ann Berlips en George Cramer in de jaren tachtig voor hun Exota-winkel

Berlips (59 jaar) en Cramer (62 jaar) vinden het na 36 jaar een mooi moment om het bedrijf in een nieuwe fase te brengen door met investeerder Karmijn Kapitaal in zee te gaan. De oprichters blijven aan als design adviseurs. Jeroen Dijkema blijft commercieel directeur van Exota en vormt samen met financieel directeur Nica de Bloeme het managementteam. “Wij hebben er groot vertrouwen in dat het huidige managementteam samen met Karmijn het merk internationaal verder op de kaart zal gaan zetten”, zegt Ann Berlips in het persbericht waarin de overname wordt bekend gemaakt.

Internationale expansie

In de laatste jaren is de omzet van King Louie met vijftig procent gegroeid, voor een groot gedeelte dankzij uitbreiding in het buitenland. Het Nederlandse merk wordt inmiddels door zo’n duizend winkeliers in Europa verkocht. Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië zijn de belangrijkste markten. Er zijn twee Exota-winkels in de Amsterdamse Negen Straatjes en er is een internationale King Louie -webshop. Het bedrijf heeft ongeveer negentig werknemers.

Karmijn Kapitaal oprichters

De drie vrouwen achter Karmijn Kapitaal

Het in 2010 door drie vrouwelijke ondernemers opgerichte Karmijn Kapitaal investeert in Nederlandse MKB-bedrijven en werkt in nauwe samenwerking met ondernemers aan duurzame groei. Karmijn investeerde eerder al in twee andere modebedrijven: Marlies Dekkers en Fred de la Bretonière. Meike Scheffer van Karmijn: “Wij zijn onder de indruk van de steady groei die King Louie laat zien. We denken dat er nog veel kansen liggen in de nichemarkt van de vintage inspired kleding en we willen daar graag onze bijdrage aan leveren.”