TOP

Nieuwe data Ispo-beurzen, economie groeit in derde kwartaal en Claudia Sträter terug in Maastricht

Er zijn nieuwe permanente data voor de Ispo-beurzen in München, de economie is gegroeid in het derde kwartaal en Claudia Sträter komt terug in Maastricht. Verder: Zara is het meestgezochte modemerk ter wereld. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 november.

Foto: Charles Deluvio via Unsplash

Claudia Sträter keert terug in Maastricht

Vrouwenmodewinkel Claudia Sträter keert na een korte afwezigheid van enkele maanden, terug in het centrum van Maastricht. Dat meldt Vastgoedjournaal op zijn website. Het label opent een nieuwe zaak aan de Maastrichter Brugstraat 14 midden in het hart van het historische stadscentrum. In september 2020 kocht modeketen Van Uffelen de merken Expresso en Claudia Sträter van de NXT Fashion Group, die een doorstart maakte na het faillissement van het Belgische moederbedrijf FNG Group. Van Uffelen wist door overnames in vijftien jaar tijd te groeien van 9 naar 46 winkels. Maar de overname van merken was een nieuwe stap voor de retailer.

Economie groeit in Q3

De economie is in het derde kwartaal met 1,9 procent gegroeid, zo meldt het CBS. Daarmee is de economische voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis groter dan ervoor. De groei is vooral toe te schrijven aan een stijging van de consumptie door huishoudens, die hun geld vooral uitgaven aan horeca, recreatie en cultuur, vervoer en communicatie en aan kleding. Ook de consumptie van de overheid droeg positief bij. De investeringen daalden echter. In cijfers: de investeringen daalden met 2,7 procent, huishoudens besteedden in het derde kwartaal 3,8 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2021 en de overheidsconsumptie steeg met 0,7 procent. De uitvoer en invoer van goederen en diensten namen met respectievelijk 1,3 en 1,6 procent toe.

Gros Nederlanders nog altijd gek op koopjes

Korting en de beste deal scoren is sinds de pandemie nog belangrijker geworden blijkt uit een enquête die is uitgevoerd door PayPal. 81% van de deelnemers gaf aan sinds de coronapandemie vaker online op zoek te gaan naar korting en scherpe prijzen, aldus het persbericht. Gemiddeld zoeken Nederlanders tot wel twee per week online naar de beste deal. Covid-19 heeft weinig invloed gehad op de liefde van Nederlanders ten opzichte van koopjes jagen, stelt de betaalprovider in een persbericht. 84% Van de respondenten geeft aan net zoveel te geven om het vinden van een koopje nu als voor de pandemie. Een vijfde van de consumenten geeft wel aan bewuster te zijn gaan winkelen en dus minder impulsaankopen te doen.  Korting is bij niet-essentiële goederen niet altijd van invloed – meer dan de helft geeft aan niet-essentiële goederen te kopen wanneer hij of zij daar zin in heeft. Maar meer dan de helft (53%) geeft wel aan zich geïrriteerd te voelen als ze elders een betere deal vinden nadat ze een aankoop hebben gedaan.  Millennials en Gen X spenderen de meeste tijd online (twee uur en 15 min) in vergelijking met Gen Z en babyboomers, die zoeken gemiddeld een uur en 40 minuten per week naar deals. Vooral mannen blijken graag een koopje te scoren; zij zoeken twee uur en 20 minuten per week naar kortingen, vrouwen iets meer dan dan anderhalf uur. Het onderzoek is uitgevoerd ter gelegenheid van de introductie van hun nieuwe shoppingtool Honey, dat internet afstruint naar kortingscodes en vouchers.

Permanent nieuwe data Ispo-beurzen

De date van Ispo München en Outdoor by Ispo worden permanent verplaatst, zo meldt Messe München in een persbericht na overleg met betrokken sport- en outdoormerken, retailers en brancheverenigingen. Hiermee wil de beursorganisatie beter aansluiten op de behoeft in de markt, aldus het persbericht. Ispo München wordt aan het begin van het winterseizoen eind november en dus niet langer meer in januari. OutDoor by Ispo gaat permanent van eind juni naar eind mei/begin juni. Voor 2022 betekent dit concreet dat Ispo München 2022 op de agenda staat van maandag 28 tot en met woensdag 30 november 2022 en de nieuwe datum voor OutDoor by Ispo 2022 is van 12 tot en met 14 juni 2022. ISPO München in januari of februari, zoals voorheen het geval was, is door veranderingen in de markt voor veel deelnemers uit de branche te laat, stelt de organisatie. De permanent vervroegde datum voor OutDoor by Ispo werkt volgens hen ook veel beter met de nieuwe bestelcycli. “Als de industrie verandert, moeten we ook nieuwe manieren vinden”, zegt Klaus Dittrich, CEO van Messe München. “De nieuwe data zijn het ideale antwoord op huidige en toekomstige uitdagingen. Bovenal bieden ze volledig nieuwe kansen voor industrie en handel.”

Zara meestgezochte modelabel ter wereld

Zara voert de lijst aan meestgezochte modemerken ter wereld. Dat meldt Fashionnetwork op basis van een onderzoek van money.co.uk. De Spaanse modeketen wordt gevolgd door Nike, Zalando, Fashion Nova en ASOS. In 2020 stond Louis Vuitton nog op de eerste plaats stond, dat merk is gedaald naar nummer 16. Na die top vijf, omvat de rest van de top 10 Gucci (die vier plaatsen gedaald is), Adidas , H&M, Chanel (zes plaatsen gedaald) en de UK’s Next. Nike is ondertussen het meest gegoogelde merk in 36 landen over de hele wereld, waaronder Zuid-Afrika, Mexico en Maleisië. En de als derde geplaatste Zalando voert de zoekopdrachten aan voor 14 (voornamelijk Europese) landen, waaronder Oostenrijk, Frankrijk, Italië en het thuisland Duitsland.