TOP
Ciff

Nieuwe data Deense modebeurzen bekend, Pinksterenpiek verwacht online bestellingen en versnelde transformatie Nederlandse winkelgebieden noodzakelijk

Nederlandse winkelgebieden moeten versneld veranderen. Verder zijn de Deense modebeurzen iets opgeschoven, wordt er een piek aan online bestellingen tijdens het Pinksterweekend verwacht en zijn de genomineerden ‘Beste Folder Awards’ in de categorie mode en kleding bekend. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 28 mei.

Nieuwe piek verwacht online bestellingen

Het aantal online bestellingen bereikt de komende dagen een nieuwe piek verwacht Thuiswinkel.org. “Deze week is bij veel mensen het vakantiegeld gestort en dit leidt tot een nieuwe hausse aan online uitgaven”, aldus directeur Wijnand Jongen in een persbericht. “Consumenten geven zichzelf extra cadeautjes als beloning voor het thuisblijven en het goede gedrag van de afgelopen weken. Daarnaast worden er veel producten gekocht om het thuisblijven aangenamer te make.”

De populairste artikelen zijn volgens winkels aangesloten bij Thuiswinkel.org: barbecues, e-bikes en mountainbikes, tuinmeubels, trampolines, skelters en ander (groot) tuinspeelgoed, zomer-, en badkleding, (opblaasbare) zwembaden & jacuzzi’s, televisies & (spel)computers, planten, bomen en bloemen voor in de tuin, airconditioning en ventilatoren en fitness- en sportartikelen.

Winkelformule De Koopman naar Amersfoort

Het leegstaande pand van warenhuis Hudson’s Bay in Breda krijgt een nieuwe huurder, meldt de website Indebuurt Amersfoort. In het pand aan de Utrechtsestraat in Breda opent een vestiging van De Koopman, een nieuwe winkelformule uit de koker van The Sting Companies gevuld met de private labels van het moederbedrijf. Ook in Rotterdam, Tilburg en Breda betrekt De Koopman voormalige Hudson’s Bay-panden. De eerste vestiging gaat eind mei open in Rotterdam.

Nieuwe data modebeurzen Kopenhagen

De Deense beurzen Revolver en Ciff en Copenhagen Fashion Week worden verplaatst naar 9-12 augustus 2020, slechts een paar dagen later dan de oorspronkelijke data van 4-7 augustus. Dit werd vandaag bekend gemaakt door de beursorganisaties. Welke merken er zullen deelnemen is nog niet duidelijk; de exposantenlijsten op de websites van de beurzen zijn nog leeg.

Genomineerden ‘Beste Folder Awards’ categorie mode bekend

Bristol, H&M, Lucardi, terStal en Zeeman zijn in de categorie mode en kleding genomineerd als kanshebber voor het winnen van de beste folder van 2020. Bristol, Lucardi en Zeeman waren vorig jaar ook genomineerd, Lucardi ging er toen met de categoriewinst vandoor. Andere categorieën zijn onder andere electronica, persoonlijke verzorging, slapen en wonen en supermarkt en slijterij.

Welke folder dit jaar favoriet is bij de consument, wordt op 14 september bekendgemaakt tijdens het ‘Catch the Shopper’-event. De verkiezing is een initiatief van de DDMA Businessgroep Verspreidingen, dat ook verantwoordelijk is voor de JA/Nee-stickers en JA/JA-stickers voor op de brievenbus.

Schoenenmerk Baboos failliet

De rechtbank in Zutphen heeft op maandag 25 mei het faillissement over het Nederlandse schoenenlabel Baboos uitgesproken, meldt vakblad Schoenvisie. Baboos is bekend van het Change-it! concept, dat draait om het zelf samenstellen van slippers en sandalen. Met een collectie verwisselbare banden en drukknopen kunnen retailers en consumenten steeds een nieuwe schoen creëren. Het merk is actief in de Benelux, Duitsland, Denemarken en Spanje.

Winkelgebieden moeten versneld compacter worden

Het gros van de gemeenten verwacht dat de coronacrisis een structurele impact heeft op centra. Transformatie van leegstaand vastgoed wordt daarom prioriteit nummer één de komende jaren, voorspelt de Stec Groep. Dit vastgoedadviesbureau deed onderzoek onder ruim 120 gemeenten en komt tot de conclusie dat de transformatie van winkelvastgoed heel beperkt van de grond komt. Volgens het onderzoek ‘stellen gemeenten zich passief op en wordt het initiatief bij de vastgoedeigenaar gelegd’.

Voor centrumbranches wordt als gevolg van de coronacrisis een krimp verwacht variërend van 10 tot 40% voor de komende vijf jaar. Middelgrote en grote centra worden het hardst geraakt, met name door het grote aanbod modewinkels. Doordat daarnaast naar verwachting een deel van de horecazaken deze coronacrisis niet overleeft komt een completere centrumbeleving onder druk te staan. In driekwart van de stads- en dorpscentra speelt een opgave om het winkelgebied compacter te maken. De coronacrisis heeft de druk om te transformeren verhoogt en versterkt.

Takko Fashion in de problemen

De Duitse discounter Takko Fashion zit in economische lastige tijden. Om niet in liquiditeitsproblemen te komen en om de impact van de coronacrisis te verkleinen, heeft de winkelketen de rentebetalingen over de obligaties opgeschort. Dat meldt Retailnews. Dit uitstel betekent een tijdelijke besparing van ruim €11 miljoen voor de keten. De verhoging van de schulden zorgde ervoor dat de koers van de obligatie terug is gevallen van 55% naar 22% en de kredietwaardigheid van de keten werd verlaagd door kredietbeoordelaar Moody’s.

In Nederland heeft Takko Fashion ruim 100 filialen en staat al jaren in de top van modeketens met het grootste aantal winkelmeters van Locatus. De keten opende onlangs alle vestigingen weer na de tijdelijke sluiting vanwege corona.