TOP

Nieuw onderkomen voor Aaiko, Hugo Boss haalt productie weg uit Azië en Crocs lijft Heydude in

Modeondernemer Wouter Klein Willink (Kootuur) stopt met agentuur Kootuur Collections. Verder: Aaiko betrekt een nieuw onderkomen in Amsterdam, Hugo Boss verplaatst zijn Aziatische productielijn naar Turkije en de eerste Metaverse Fashion Week is een feit. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 30 december.

Foto: Aaiko

Kootuur stopt met agentschap

Modeondernemer Wouter Klein Willink stopt met agentuur Kootuur Collections, dat het Deense modemerk Minimum, sublabel Moves en het Zweedse bodywearlabel Bread & Boxers vertegenwoordigt. Klein Willink heeft de merken begin december overgedragen aan Lexsons en Zeijden Brands. Dat laat hij weten in een Instagram-bericht. “Na tien jaar heb ik besloten om dit hoofdstuk in mijn leven af te sluiten”, schrijft hij. “Dat is niet makkelijk geweest, want wie zegt vaarwel tegen zijn levenswerk? En tegen een financieel gezond bedrijf? Maar het gebrek aan persoonlijke ontwikkeling en de behoefte om meer vanuit een creatief perspectief te werken hebben uiteindelijk tot deze beslissing geleid.” Naast Kootuur Collections heeft de ondernemer met zijn partner Dian Klein Willink twee winkels in Zwolle, Kootuur voor Hem en Kootuur voor Haar. In de vrouwenmodewinkel zit ook de kapperszaak Kootuur Salon.

Aaiko betrekt nieuw hoofdkantoor in Amsterdam

Aaiko verhuist binnen Amsterdam. Na elf jaar verruilt het modemerk het hoofdkantoor aan de Toetsenbordweg op 3 januari 2022 voor een nieuwe stek in de Houthavens. Aaiko strijkt neer aan de Rigakade 20-3, in het pand waar onder meer ook Balr, DNA, Goosecraft, Ibana en Ted Baker zitten. “Een nieuw jaar vraagt om nieuwe stappen”, laat oprichter Pauline Brakenhoff in een persbericht weten. “We zijn als merk nog continu aan het groeien en uitbreiden. We hebben rondgekeken in onze stad en de Houthavens is een perfecte plek waar al veel mooie fashionmerken zijn gevestigd.”

Hugo Boss verplaatst Aziatische productie naar Turkije

Hugo Boss verplaatst de productie van Azië naar Turkije om de supply chain te verkorten. Dat zegt CEO Daniel Grieder tegen de Financial Times. Het modemerk heeft al een fabriek in het Turkse Izmir en wil de capaciteit vergroten door duizend nieuwe medewerkers aan te nemen, een derde van het huidige aantal werknemers. Ook wordt er extra geïnvesteerd in apparatuur. Naast Turkije heeft Hugo Boss onder meer fabrieken in Duitsland, Italië en Polen. Die zijn op dit moment samen goed voor 20 procent van de productie. “We willen dichter bij onze afzetmarkten produceren”, licht Grieder toe. Het modebedrijf overweegt daartoe ook om productielocaties in de stad te openen; het bedrijf zou in Los Angeles zelfs al een pand op het oog hebben.

Crocs neemt schoenenmerk Heydude over

Crocs heeft schoenenmerk Heydude overgenomen. Het van oorsprong Italiaanse label wisselde voor 2,5 miljard dollar van eigenaar, een bedrag waarvan oprichter Alessandro Rosano 450 miljoen dollar in Crocs-aandelen ontving. Dat meldt Schoenvisie. Heydude wordt een opzichzelfstaande divisie binnen Crocs en Rosano blijft de productontwikkeling leiden als strategisch adviseur en creatief directeur. Volgens CEO Andrew Rees passen de ‘casual, comfortabele en lichtgewicht schoenen perfect bij het portfolio’. “Met de wereldwijde aanwezigheid en sterke marketing en infrastructuur van Crocs willen we voortbouwen op de sterke basis van Heydude.”

Metaverse-platform bereidt eerste digitale modeweek voor

De metaverse, het netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele ruimtes waarop onder meer Facebook afgelopen jaar groot inzette, krijgt een eigen Fashion Week. Die wordt aansluitend op de fysieke modeweken van 24 tot en met 27 maart 2022 georganiseerd door 3D-platform Decentraland. Dat meldt Business Insider. Het worden volgens het bedrijf vier dagen van ‘catwalk- en pop-upshows, afterparty’s en meeslepende ervaringen’. Decentraland werkt hiervoor samen met UNXD, de markplaats voor digitale luxurywear die onlangs de eerste NFT-kledingcollectie van Dolce & Gabbana lanceerde. Het gaat om digitale creaties die worden geveild; de hoogste bieder krijgt met de NFT (non-fungible token, red.) een niet-inwisselbaar document van echtheid waarmee het eigenaarschap kan worden aangetoond.