TOP

10Days zet nieuw merk 10D for Humans in de markt: ‘Genderless, ageless en seasonless’

Modemerken die zich ontdoen van bekende hokjes als gender, doelgroepen en seizoenen winnen terrein. Afgelopen week lanceerde lifestylemerk 10Days het sublabel 10D for Humans. We belden met de oprichters: “We geloven dat deze vorm – een collectie voor allerlei mensen – een behoefte in de markt vervuld.”

Foto: 10D for Humans

Hoe is het idee van 10D for Humans ontstaan?

Mede-eigenaar Myon Veenendaal: “Het DNA van 10D for Humans zit eigenlijk al langer in het lifestylegevoel van 10 Days, maar het gevoel van ‘classic iconics’, iconische basics is helemaal van nu.” 

Mede-eigenaar Barbara Hilbrink: “Een aantal jaren geleden introduceerden we een soortgelijke mannenlijn, die ook gedragen kon worden door vrouwen, maar dat was toen nog veel te vooruitstrevend. Daar waren nog weinig mensen aan toe. Nu geloven we dat deze vorm – een collectie voor allerlei mensen – een behoefte in de markt vervuld. Unisex heeft de toekomst. Net als de manier waarop we dit label brengen: we komen met drops en nieuwe items wanneer de behoefte daar is, niet gebonden aan hele seizoenscollecties.”

Wat kunnen we verwachten qua leverritme?

Hilbrink: “We starten met vijftig stijlen verdeeld over drie drops, in december, februari en april. We gaan onszelf niet iedere keer verplichten met iets nieuws te komen. We maken mooie, tijdloze producten die lang meegaan. Als we zin hebben in een nieuwe kleur of we voelen dat we een ander model nodig hebben, dan doen we een nieuwe drop.”

Veenendaal: “Je kan veel langer actueel blijven doordat je niet in het bekende leverritme zit. Dit sluit ook bij onze duurzaamheidsmissie, dat we zuiniger willen zijn op wat we doen en dat kleding langer actueel blijft.”

Heeft de keuze voor ‘mensen’ als doelgroep te maken met de aandacht voor genderneutraal en genderless?

Veenendaal: “Het lijkt heel actueel en een trend, maar dit hoort al langer bij 10Days. We spreken al jaren over inclusiviteit. Vandaar dat we ons richten op ‘humans’ in de breedste vorm: genderless, ageless en seasonless.”

Hilbrink: “We maken kleding voor jong, oud, dik, dun, wit, zwart of welke kleur dan ook: het maakt ons niet uit en dat is wat we ook met 10Days doen. Daarbij hebben we ook altijd gezegd: we hebben geen doelgroep. Met dit sublabel trekken we deze lijn nog verder door.” 

Welke kenmerken van 10Days zien we sowieso terug in deze collectie?

Veenendaal: “Eigenlijk alles waar we voor staan: kwaliteit, comfort en seizoenloze items. Alleen bij 10D for Humans wordt dit uitvergroot. We verwachten dat hierdoor andere consumenten worden aangetrokken. Een mooi compliment dat we al kregen is dat er onder andere werd gezegd door verschillende mensen dat je denkt de kledingstukken te herkennen, maar in tweede instantie het toch nieuw is door verrassende details en combinaties.” 

Jullie noemen de items ‘future classics’, wat betekent dit?

Veenendaal: “Dat het toekomstige klassiekers zijn die zichzelf zullen bewijzen en super tijdloos zijn. Ze hoeven daardoor niet steeds vervangen te worden. Ik schat dat de basis van de collectie, zo’n tachtig procent, voorlopig hetzelfde zal blijven.” 

In eerste instantie is 10D for Humans exclusief via de website verkrijgbaar. Zijn er ambities voor wholesale?

Veenendaal: “We willen het eerst dicht bij onszelf houden, zodat we veranderingen makkelijk kunnen doorvoeren. Daarna kijken we verder hoe we het label gaan uitrollen.”

Hilbrink: “We denken wel heel werelds daarin. Niet persé eerst Nederland en dan andere markten, zoals vaak de route is. We denken aan een aantal steden in de wereld. Maar voor nu willen we nog niets vastleggen. We zijn net gestart en kunnen daar de komende tijd meer richting aan geven.”