TOP

Nieuw mannenmodemerk: Back to the Future’s Delorean

Nederland is een mannenmodemerk rijker: Delorean. Voor filmkenners een begrip: het is de auto van Back to the Future. Oprichter Simon Kos lanceert het merk op Modefabriek in de Amsterdamse Rai.

Waarom start je met dit merk?
“Tussen 2007 en 2010 heb ik voor McGregor onder andere de collecties voor automerk Spyker en het formule 1 team Williams F1 geproduceerd. Vooral de Spyker collecties waren altijd een grote hit in de winkels. Toen ik eind 2010 mijn eigen bedrijf begon, wilde ik ook iets met een aansprekend automerk gaan doen. Twee jaar later dacht ik aan Delorean uit de films van Back to the Future. Een zoektocht op internet bracht mij al snel op het spoor van het huidige DMC (Delorean Motor Company) in Texas, USA. Delorean bestaat dus na 30 jaar nog steeds en heeft zelfs grote plannen voor de toekomst! Nog een leuk feitje: het Europese servicecentrum bevindt zich in Nederland. Ik schreef een uitgebreid voorstel aan de eigenaar van Delorean Europe, die erg enthousiast reageerde.”

Hoe is de productie tot stand gekomen?
“In goed overleg met Delorean Europe en Delorean USA is besloten om de eerste sample collectie FW13 te ontwikkelen volgens mijn plan en vanuit daar verdere stappen te ondernemen richting de Europese en Amerikaanse markt. Voor Europa werken we vanuit Nederland binnen een joint venture tussen mijn eigen RAM BV en Delorean Europe van Eduard Uding. Voor Amerika hebben we een andere constructie met DMC USA opgetuigd.”

Op wie richten jullie je?
“Mannen tussen de 30 en 45, omdat dit de groep is die de Back to the Future films als kind bewust heeft beleeft en er veelal goede herinneringen aan heeft. Maar het mooie van Delorean is dat de auto bij iedereen een positief gevoel teweeg brengt, en ook de jongere generatie nu nog staat te watertanden bij het zien van deze wagen die in 1981 gebouwd is. Hij doet na ruim 30 jaar niet onder voor de meest futuristische auto’s die vandaag de dag gemaakt worden. Delorean staat voor retro, subculture, art. Dat geeft ook een extra dimensie aan de doelgroep die zich aangetrokken zal voelen tot het merk en de kleding.”

Wat is het onderscheid van andere merken?
“Een merk moet een bepaalde lading hebben om mensen aan te spreken. Delorean heeft een echte historie en het is nog een interessant verhaal ook. Oprichter John Z. DeLorean was een zeer markante persoonlijkheid met een top functie bij General Motors. Toch besloot hij eind 70-er jaren bij GMC te stoppen en zijn eigen firma DMC op te richten. Zijn levensverhaal wordt binnenkort een grote Hollywood film en wie weet wordt het een kaskraker.”

Hoe vertaal je het ontwerp van een auto naar kleding?
“In de kledingcollectie heb ik op alle details van de Delorean gelet en deze op creatieve wijze in de kledingstukken verwerkt. Onderdelen zoals verlichting, wielen en interieur zijn vertaald in trimmings op en aan de kledingstukken. De retailprijsstelling is middelhoog om het voor zo veel mogelijk consumenten bereikbaar te maken. De marge voor winkeliers is 2.7. Onze collecties zullen altijd compacte pakketten zijn van 15 a 20 stijlen.”

De collectie is te zien op Modefabriek.